Als ik een brommer met 50cc koop, past dit dan in het brommerrijbewijs of valt dit al onder de motoren?

Ik wil een brommer gaan kopen, eentje met 50cc. Alleen nou weet ik niet of dit onder motoren valt of nog onder de brommers.

Bvd voor het uitleggen

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Een 50cc kan een A-classe of een B-classe zijn.
Is het een A-classe (max 25km/u) dan mag het zonder rijbewijs.
Is het een B-classe (max 45km/u) dan heb je een rijbewijs A nodig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zonder rijbewijs mag je volgens mij NOOIT meer op een brommer, zelfs niet op een snorfiets. In Duitsland is het ongeveer gelijk : Rollerschein voor een snorfiets, Mofaschein voor een ' echte' brommer. Met dezelfde maxima trouwens. Je mofaschein halen is dus voor bijna niemand interessant / betaalbaar ; kun je net zo goed meteen je rijbewijs halen, dan mag je overal op. (Niet op een echte motor natuurlijk, dat is weer een apart rijbewijs)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
belgium.be... we zitten hier in Nederland
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je moet altijd een brommer rijbewijs hebben ook voor max25km blauweplaat
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar staat nergens dat de vraag voor Nederland gesteld is. Ik zit op www.goeievraag.be.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Aan de vraag is inderdaad niet te zien of het voor Belgie of Nederland is. Lullig , maar dan is het eigenlijk " Altijd op de Nederlandse situatie van toepassing tenzij anders vermeld" .
50 cc valt officieel onder de noemer motorfiets. 49,9 cc valt nog onder de noemer brommer.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar in de volksmond is 50cc een bromfiets.
Vroeger was 49,9cc een bromfiets en 50cc een motorfiets.
Nu heeft elke 4takt op kentekenbewijs gewoon 50cc staan dus is 50cc gewoon een brommer.

Toegevoegd na 2 minuten:
4takts waarvoor je een AM (brommerrijbewijs) voor nodig hebt bedoel ik dan.