Hoe lang gaat een schokdemper van een brommer mee?

Mijn schokdemper heeft geen technische schade, maar wel lakschade wat niet mijn schuld was, maar een fabrieksfout. Mijn scooter heeft al 8000km op de teller met die schokdemper.
Nu krijg ik deze week van de dealer een gratis nieuwe schokdemper.
Ik dacht deze in de schuur te laten liggen tot mijn huidige ook technisch kapot is.

Moet ik daar nog lang op wachten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

De levensduur van je schokdemper is niet gerelateerd aan tijd en ook niet gerelateerd aan het aantal kilometers. Alles heeft te maken met de belasting van je schokdemper. Rij je veel kilometers op een geasfalteerde weg of rij je veel op een hobbelige straatkeienweg of veel drempels? Dit is wat de levensduur van je schokdemper bepaald. Als je voor- of achterwiel gaat 'stuiteren' en dus grip op de weg verliest dan is het de hoogste tijd om je schokdemper te vervangen.

Ik zie er persoonlijk geen voordeel in om je schokdemper op 'voorraad' te houden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat ligt veel aan het rijgedrag en de weg waar op gereden wordt. In het gunstigste geval kan een schokbreker een brommerleven lang mee gaan. In het ongunstigste geval werkt hij na een paar jaar al niet meer.
9 jaar geleden
Ik vermoed dat je daar in veel gevallen heel lang op moet wachten.

En het is voor mij zeer de vraag, of je een geleidelijke verandering in de schokdemperwerking bij een tweewieler als berijder echt kunt opmerken.
Bij een vierwieler kun je in voorkomend geval asymmetrisch gedrag opmerken.

Ik heb elf jaar geleden een auto van een eerste eigenaar gekocht, die er zeer weinig mee had gereden. Niet het spreekwoordelijk oud vrouwtje, maar beslist wel een oud mannetje, die het rijden om medische redenen moest opgeven. Blijkens de onderhoudsfacturen was er 2500 km per jaar mee gereden, en de wagen was toen 3,5 jaar oud en er stond 8750 km op de teller. Prima wagentje, met aan één kant nogal wat groene algenaangroei op het raamrubber, net zoals stacaravans dat bovenop kunnen hebben. Vermoedelijk altijd op dezelfde plek geparkeerd gestaan.

Na een tijdje viel mij op dat het stuurgedrag op hoge snelheden op ietwat golvend wegdek echt te wensen overliet. Ik had daarvoor een auto van hetzelfde type gereden, dus ik wist hoe het sturen moest aanvoelen. Niets te vinden, en na héél veel kilometers daar toch ontevreden over blijvend en tal van zaken nagezien te hebben heb ik dan maar eens de voorste schokdempers laten vernieuwen. Stuurgedrag bij oneffenheden werd ineens een stuk beter. Ik had ze liever eerst eens links-rechts omgewisseld, om het effect af te wachten, maar dan heb je twee keer arbeidsloon.
Later heb ik voor het resterende effect de achterschokdempers wel laten omwisselen. Dat is bij mijn auto minder werk dan om zoiets bij de voordempers te laten doen. Hinderlijke effect is nu helemaal verdwenen (met alleen een chauffeur erin is mijn auto normaal ook asymmetrisch belast!). Intussen staat de teller trouwens op 185.000 kilometers.

Les 1: een auto met extreem weinig kilometers is dus niet altijd ideaal. Hij had écht zo weinig kilometers gedraaid.
Les 2: misschien is het voor schokdempers wel niet zo goed om vooral stil te staan met één kant van de auto steeds naar de zon gekeerd.

*Misschien* is je nieuwe ongebruikte en perfect uitziende schokdemper na jaren op de plank liggen wel minder goed dan die met de lakschade. Denk ik dan, na mijn ervaring.

Als je schokdempers van een tweewieler vervangt, zou ik ze liever twee aan twee vervangen indien ze samen de vork van hetzelfde wiel afsteunen, om asymmetrische belasting van die vork te vermijden. Maar dit is een kwestie van mijn technische intuïtie; ik weet niet of dit in de praktijk belangrijk is.