mijn bromfiets (honda camino) staat al heel lange tijd stil, nu wil ik er terug mee gaan rijden, maar krijg hem niet meer aan de praat??

nochtans is er ontsteking, en heb ik de oude benzine eruit gelaten en nieuwe ingedaan. weet iemand wat dit kan zijn of hoe ik het oplos? alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.4K

Antwoorden (2)

Als de brommer nog goed gereden heeft vlak voordat je hem wegzette, dan is het waarschijnlijk de carburateur die roet in het eten gooit.

De carburateur zorgt voor het mengen van lucht en benzine, zodat je brommer de juiste samenstelling benzinedamp krijgt.

Een carburateur is een complex stukje techniek waarbij alles heel nauw luistert. Als die vies is wordt de benzine niet goed met lucht vermengd en krijg je geen (mooie) ontsteking.

Maak eerst de carburateur maar eens brandschoon. Er zal wel een hoop troep in zitten. Oude benzine laat een soort gomresten achter en dat is niet best voor je carburateur.

Controleer de vlotter op lekkage, controleer of de gaatjes van de sproeier niet verstopt zitten, etc. etc. Kortom: zorg er voor dat je carburateur brandschoon en 100% in orde is! Laat hem desnoods ultrasoon reinigen (informeer eens bij een lokale (auto)garage of ze dit voor je kunnen doen)

Als je eenmaal een rijdende brommer hebt kun je de carburateur schoon houden (of zelfs nog schoner krijgen!) door Fuel Fit aan je benzine toe te voegen (verkrijgbaar o.a. bij tuinmachine winkels).

Fuel Fit verhoogt tevens de standtijd van de benzine (oftewel hoe lang je de benzine kunt laten staan zonder dat hij slecht wordt en de boel weer vuil maakt en/of verstopt. Handig voor als je hem weer eens lang weg wilt zetten).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De motor zal wel verzopen zijn.

De bougie er uit halen, die schoonmaken en goed drogen.
Voor 95% zeker zal de motor starten.

Bij het starten het gas dan helemaal open draaien help extra.
Choke dicht.
Als de motor aanslaat ook het gas dicht draaien.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
motor is niet verzopen, dan ruik je de benzine en dit is niet het geval. als ik hem in gang trap, hoor je een pfff en daar blijft het bij. :-(