Waar moet je allemaal op letten bij het aanschaffen van een 2e-hands schakelbrommer?

Ik wil een 2e-handse schakelbrommer kopen maar ik weet niet zo goed waar ik dan allemaal op moet letten.
Kan iemand mij helpen?

Alvast Bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je zeker wilt weten dat je geen versleuteld apparaat koopt kun je het beste kijken naar de schroeven / bouten in het blok en op andere punten.

Als de schroefkoppen beschadigd zijn weet je dat hij vaak uit elkaar geweest is.

tevens moet de brommer makkelijk starten en daarna soepel lopen, hij mag geen rare bijgeluiden maken.

vraag tevens hoe lang de cilinder en zuiger er op zitten, bij een standaard brommer gaat de zuiger ongeveer 15000 km mee, bij een goed opgevoerde 3000 a 5000, bij een slecht opgevoerde soms nog geen 100.

als je op de brommer gaat rijden, geef als je uit het zicht bent eens vol gas in zijn vrij als je stil staat. een goed afgestelde brommer moet, als hij warm is, snel in toeren oplopen, blijft hij maar meer toeren lopen en gaat hij echt gigantisch janken (meer dan 13500 rpm) dan is de sproeier aan de krappe kant. wordt er dan te lang mee gereden, heb je kant dat zuiger/cilinder/krukas en lagers vervangen moeten worden. laten staan dan dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

* Neem iemand mee die verstand heeft van techniek
* Vraag naar de onderhoudspapieren, kijk of de brommer regelmatig onderhoud heeft gehad
* Brommers die ondeskundig zijn opgevoerd, gaan vaak sneller kapot
* Koop geen brommer zonder geldig kenteken of kentekenbewijs

Succes!