Mijn retro snor scooter gaat een half jaar stilstaan. Wat moet ik doen om na dit half jaar geen problemen te hebben met starten en de accu etc.?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Naast de tips die hier boven gegeven zijn, is mijn aanrader om de scooter af en toe even te starten en dan een paar minuten laten draaien. Dus niet de accu er uit halen.

Je weet dan zeker dat alles even rondgepompt wordt. Alle vloeistoffen komen in beweging en de kabels e.d. drogen dan niet uit.

Als je een voertuig echt langer niet gaat gebruiken moet je naast de accu ook alle vloeistoffen er uit halen, of in elk geval vervangen als je het wel weer gaat gebruiken.
Een half jaar valt echter nog wel mee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat zou ik dus juist NIET doen. Als je een scooter zo kort laat lopen hoopt zich water uit in de uitlaat en olie wat tot roestvormning kan leiden. Als je hem start in de winter rij er dan 10km+ op om alles goed warm te laten worden. Zie ook onderaan hier:
http://www.arjanbrouwer.nl/diensten/werkplaats/wintertips-motor-motorrijder/ En hier:
http://www.motorverzekering.be/hoe-komt-u-met-uw-motor-de-winter-door

Andere antwoorden (1)

Scooter droog zetten (eventueel met speciale hoes). Het liefst binnen.

Zorg dat er geen zon op de banden schijnt, zet ze op spanning of zorg dat ze niet de grond raken (daardoor kunnen ze op de lange duur vervormen). Smeer de zijkanten even in met vaseline of zo.

Accu eruit halen en aan een druppelaar aansluiten. Koop een optimate4. Dit is een erg goede druppelaar is mijn ervaring.

Voor de rest lijkt me 6 maanden niet zo'n probleem.

Toegevoegd na 5 uur:
Check na de 6 maanden wel of er geen water in eventuele hydraulische olie zit, deze oiie is namelijk hydroscopisch wat betekent dat de olie water aantrekt.

Toegevoegd na 5 uur:
Zorg ook dat je benzinetank helemaal vol zit. Waar benzine zit kan namelijk geen vocht zitten (condens bv) wat beter is voor je tank.

Na 6 maanden kunnen ook de lichte bestandsdelen uit de benzine verdampt zijn. Als dat gebeurd is dan start hij niet of erg moeilijk. Je kan de benzine in een auto gooien (die heeft daar minder last van) of je kan special starthulp vloeistrof aan de bezine toevoegen. Deze bevat de verdwenen lichte bestanddelen. Te koop bij de motorzaak.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
paulus811
9 jaar geleden
Goed antwoord!