Scooter valt regelmatig uit, hoe te verhelpen?

Ik heb nu al een half jaar een Kymco agility snorfiets. Het heeft een snelle cdi, maar omdat ikzelf het wel gevaarlijk vond om met 50 km/u te rijden, heb ik het maar trager laten gaan. Dit heb ik bij mijn dealer laten doen, hij zei dat hij ervoor heeft gezorgd dat er minder gas gegeven kon worden en zijn maximum snelheid is nu dan ook rustig 35km. Echter viel me een maand erna op dat mijn scooter zo af en toe uitvalt. soms meerdere keren per dag. Dit gebeurt als ik bijvoorbeeld bij een rode stoplicht kom en moet remmen, dan valt het uit of als ik iemand voorrang wil geven. Waarom begrijp ik niet. Ook viel me op dat in koude/nat weer alleen m.b.v kickstarten de scooter start. En bovendien blijkt de scooter motorolie te vreten, want ik heb het 6 maanden geleden voor het eerst vervangen, maar moest vorig maand bijna een half liter bijvullen (!!!).

Kan iemand me helpen, ik begrijp er echt niets meer van.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
29.4K
paulus811
9 jaar geleden
Kan je dealer dit probleem niet verhelpen? Het lijkt op een te laag stationair toerental of vuil luchtfilter. Een halve liter olie kwijtraken is link. In het carter zit maar ongeveer 700ml. Mogelijk is de afdichting van de dop lek. Of is je scooter omgevallen en zit nu alle olie in je luchtfilter?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn scooter was wel een tijdje terug omgevallen door de wind, inderdaad, maar of het daardoor komt weet ik echt niet. Ik wil weten wat er aan de hand is, omdat ik het misschien zelf kan verhelpen en geen fortuin aan de dealer moet betalen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik gok dat 1 + 1 ook hier weer 2 is. Scooter omgevallen, veel olie spoorloos en scooter stopt er af en toe mee. Als je beetje handig bent dan kun je zelf je luchtfilter vervangen. Zorg wel voor voldoende (poets)doeken want je zou wat olie tegen kunnen komen... Als het probleem daarna niet verholpen is dan moet je gaan kijken of het stationaire toerental wel hoog genoeg is of dat door het terugvoeren van de motor er wel voldoende brandstof bij stationair lopen in de cilinder komt

Antwoorden (2)

als je een 2-takt scooter heb moet je de stationair plug helemaal dichtdraaien en daarna ongeveer anderhalve slag open draaien
bij een 4-takt scooter zou je je kleppen misschien moeten laten afstellem
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het kunnen de kleppen zijn die afgesteld moeten worden.

Ook kan het zijn dat hij teveel benzine krijgt toegevoerd. hierdoor valt hij dus uit en gebruikt hij meer olie. Ik zou even teruggaan naar je dealer,vaak hebben ze garantie op onderhoud/reparatie.