Hoe gaat de rollenbank in zijn werking? (scooter)

Hallo,

Ik ben vanochtend geslaagd voor mijn theorie examen voor een scooter. Allemaal leuk en aardig, maar ik blijf steeds iets in mijn hoofd zitten.

Ik heb twee weken geleden al een scooter besteld, de Yamaha Neos 4t. De verkoper bood aan om er een begrenzer vanaf te halen, daardoor zou de scooter 55 km/h kunnen gaan. Als reden was dat je dan bij de 45 km/h niet zou haperen, maar gewoon vloeiend door bleef rijden. De politie ziet veel door de vingers volgens de verkoper.

Ik ben eens gaan googelen. Ik ben namelijk bang dat als ik een rollenbank controle heb, dat ik een boete krijgt omdat mijn scooter dan 55 km/h gaat.

Nu heb ik gelezen dat de 45 km/h sowieso naar 50 km/u wordt gedaan tijdens een meting (de marge). Dan wordt de eerste 3 km/u die je te hard gaat na de aftrek van de marge ook niet meegerekend. Dan lees is ook nog iets over dat er van het resultaat van de snelheid op de rollenbank hoger dan 50 km/h, er geen 5 km/h marge vanaf gaat, maar 10% van de totale snelheid.

Oke, dus als ik getest wordt, en ze meten zonder alle marges en doet sowieso meer dan 55 km/h, daar zijn die marges namelijk toch voor?
Stel ze meten 60 km/h, daar gaat sowieso 3+6 = 9 km/h vanaf (3 eraf en 10% eraf). Dan rij ik 50 km/h, dus 5 km/h te hard. Dat betekend een mooie boete van €60.

Zijn mijn berekeningen goed, is mijn informatie die ik heb goed? Graag hoor ik dingen die ik fout zie/doe.

Is de 55 km/h die €60 per controle het waard?

Alvast bedankt voor de reacties.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6K

Antwoorden (1)

Dit moet je zeker niet willen!!
Ik heb zelf ook een brommer, en hoe mooi het ook klinkt om sneller te kunnen heeft dit nare gevolgen:
-Bij schade of een ongeluk dekt de verzekering niets en moet je zelf alles betalen
-Rollerbank controles geven dure boetes en bij 15km/h of harder ben je je kentekenbewijs kwijt.

Let op!
Vanaf 1 juli 2014 gelden nieuwe rollerbankregels!
Iedereen die dan ook maar 1 km/h te hard gaat is zijn kentekenbewijs kwijt!
Er zit wel een marge van 5 km/h op, dus je mag maximaal 50km/h.
Rijdt hij 51km/h? Dan ben je je kenteken vanaf 1 juli 2014 kwijt.

Als je je kenteken kwijt bent mag je niet meer rijden, en ben je niet meer verzekerd.
Je moet dat naar een RDW keuringsstation en daar voor een bedrag van circa 200 euro een herkeuring doen.
Je mag niet naar een RDW keuring rijden omdat je kentekenbewijs is ingevorderd.
Je zal dan een aanhanger moeten regelen en hem op de aanhanger achter een auto vervoeren. Je bent dus een hoop geld kwijt.

Kijk op www.rollerbank.nl voor de actuele rollerbankmeldingen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Fietser12: Super bedankt voor je antwoord. Ik ga denk ik de verkoper bellen om die extra snelheid maar niet te gaan doen. Heb je zelf ooit een rollerbank controle gehad? En is je bromfiets opgevoerd? (aan je reactie te zien neem ik aan van niet) Dan maar 'haperen/shaken" bij de 45 km/h zoals de verkoper dat zegt. 40 km/h is anders ook al snel, zonder dat gehaper/geshake, het scheelt maar 4 minuten extra volgens de planner vergeleken met 45 km/h.