Woonachtig in Duitsland, Nederlands identiteit. Is het toegestaan een scooter te besturen?

Hallo allemaal,

Ik weet niet of mijn titel duidelijk genoeg is, wanneer dit niet zo is, sta ik de moderatoren toe een beter passende titel te nemen.

Ik ben samen met mijn ouders sinds kort verhuist naar Duitsland, maar toch dicht bij de grens.
Wij gaan nog geregeld naar onze oude woonplaats en verder is mijn ouders werk nog steeds in de Benelux, voornamelijk in Nederland zelf.
Ik ga nog steeds in Nederland naar school.

Ik nam tot op heden toe rijlessen nog steeds in Nederland.
Volgens RDV of iets dergelijks had ik tot 184 dagen de tijd om mijn rijbewijs te halen in Nederland.
Wanneer dit niet lukte, zou ik dus in Duitsland moeten lessen en rijbewijs halen.
Hoe dan ook, vandaag ben ik dus geslaagd voor mijn rijbewijs.

Ik ben 17 jaar, dus ben nog niet toegestaan om zelfstandig te rijden.
De reden dat ik mijn rijbewijs wou halen was vooral om een scooter te besturen, waardoor ik ervoor koos gewoon ook voor auto meteen te halen.
Ik zou dus de optie hebben een 2ToDrive pas aan te vragen, waarvoor ik 5 personen moet aanwijzen en waarvoor ik moet betalen, dacht ik.
Ik krijg een Nederlands rijbewijs als het goed is.

Nu vraag ik me af, hoe gaat dit precies?
Ben ik wel eens toegestaan een scooter te besturen of moet je daar in Duitsland een apart bewijs voor halen?
En daarnaast neem ik toch aan dat ik dan een scooter met Duits kenteken moet hebben.

Ik weet dat ik maar 1 vraag mag stellen, maar dit gaat over allemaal hetzelfde.

Bedankt alvast.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je legt allemaal dingen uit die totaal niet van belang zijn, maar het wordt me nergens duidelijk waar je nou je rijbewijs gehaald hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nederland.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit moet je op een DUITS forum vragen....

Antwoorden (1)

Als je in Nederland bent geslaagd voor je rijbewijsdan komt er op je rijbewijs te staan AM-BE, dat wil zeggen dat je een bromfiets mag besturen en dat je tevens een auto mag besturen eventueel met aanhangwagen. (Dit is de E van rijbewijs BE).
Dit geldt ook in de rest van Europa. Dit alleen als je 18 jaar bent.

Toegevoegd na 14 uur:
Als je een scooter bedoeld minder dan 50cc dan kun je volstaan met AM, anders heb je een motorrijbewijs nodig.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat een onzin e voor bij b krijg je al jaren niet meer cadeau dus zal hij alleen b hebben
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb niet eens een E en ik heb mijn rijbewijs al bijna 20 jaar dus of de rest van jou informatie klopt ga ik betwijfelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er komt AM (brommer) te staan en B (auto). Voor bepaalde aanhangwagens heb je geloof ik geen extra nodig maar voor de rest moet je extra examen doen hoor.
Nu krijg je AM cadeau bij een B.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vraag is nu dus Ytje: mag je daarmee ook scooterrijden in Duitsland... en wat voor kenteken moet je daarvoor hebben.