Waarom loopt mijn CPI niet lekker?

Mijn CPI Oliver uit 2007 wil niet lekker rijden.

Als ik hem koud start en weg rij trekt die "gewoon normaal" maar de eerste 2 a 3 maal optrekken na het koud starten gaat die hoger in de toeren en gaat die ook wat harder. Na de 2 a 3 keer trekt die "gewoon" op (vindt ik persoonlijk te langzaam).

Na een flink eind rijden (laten we 10km aanhouden) trok die door in de toeren, ik gok dat die normaal rond de 8000 toeren rijdt en dan trekt die door tot ongeveer 11000 gok ik, in ieder geval een stuk hoger. Hij rijdt dan ook rond de 80km/u en normaal rond de 55km/u. Wanneer ik volgas blijf rijden hoog in de toeren valt die uit. ( Na mijn mening stopt de onsteking er mee want het is net alsof ik de sleutel om draai, als ik hem hierna start kan ik weer verder rijden.)

Nu heb ik mijn CDI veranderd, ik heb een ontrenste CDI erop gezet. Maar nogsteeds heb ik hetzelfde probleem. Wat nu wel anders is, is dat die al veel eerder hoog in de toeren gaat maar dit is nogsteeds niet direct, pas na 500m 50 rijden trekt die door. Als ik iets gas terug neem wanneer die hoog in de toeren is kan ik normaal verder rijden.

Nu is mijn vraag : Hoe kan het dat die als die warm is zo langzaam optrekt en lang duurt voordat die echt in de toeren gaat?

Ik werdt door verschillende scooterzaken verschillende richtingen ingestuurd.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Het lijkt erop dat je 'choke' niet goed werkt cq. (gedeeltelijk) dicht blijft staan.
Daardoor wordt de luchttoevoer onvoldoende en het brandstofmengsel lucht/benzine te rijk. De verbranding is dan niet meer optimaal wat feitelijk vermogen verlies oplevert. Als de motor voldoende warm is maar de choke blijft dicht dan kan de motor bij lagere toerentallen afslaan. De verhouding brandstof is dan te hoog, de motor heeft veel lucht nodig om de ontbranding goed te laten verlopen.

Andere oorzaken kunnen zijn: vervuild luchtfilter/luchtinlaat, ontsteking niet op goed op tijd staan of de vervroeger werkt niet, brandstofinspuit systeem vervuild, vuil en/of water in de tank waardoor brandstof vervuild is, bougies versleten, lekke pakkingen in het carburatiesysteem waardoor valse lucht wordt aangezogen,
inlaat en uitlaat kleppen vervuild of versleten...

In ieder geval een waslijst aan mogelijke oorzaken. Door systematisch een voor een dingen na te lopen kun je wellicht iets tegenkomen wat het probleem is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb van een vriend de tip gekregen een hittegraad 7 bougie te proberen ipv 8. Ik ga dit morgen of zaterdag even proberen. Bedankt voor je tips.