De vario is een deel ( of is ) je versnelling.
Deze wordt aangedreven door een tandriem.
Deze tandriem die loopt vanzelfsprekend over een tandwiel en men bedoelt dus deze tandwielen en de riem.
Bijde mogen niet versleten zijn anders gaat hij doorslippen of in hetergste geval dat uw voertuig helemaal niet meer vooruit komt.
De variomatic zit in de aandrijflijn van je motorblok, de exacte lokatie kan per merk/model verschillen.
Maar met wat handigheid is er veel zelf te doen met zo'n wagentje.
http://45tuners.nl/forum/viewtopic.php?f=10&t=766
Het mooiste zou zijn als u voor een dergelijk koets op pad gaat dat u iemand mee neemd die te zaken kundig is en er een goed oordeel over kan geven.
Maar ook voor brommobielen kunt u terecht voor een aankoopkeuring bij een onafhankelijke garage/keuringsstation.
Dat geeft natuurlijk geen volle 100% garantie maar geeft zeker wel wat meer inzicht in uw beoogde koets.
Succes met uw nieuwe aanwinst ;)