waarom is trikke wel toegestaan om zonder rijbewijs te rijden en sachs saxonette of spartemet niet?

Ik vind trikke duur en onhandig, en spartmet of sachs saxonette spreekt mij meeste aan. Maar beiden halen ze 25 km per uur, maar trikke hoef je geen rijbewijs voor hebben, en sachs saxonnete of spartmet wel!! Hoe is dat mogelijk?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Omdat een Trikke wettelijk valt onder de categorie 'aangewezen bromfietsen'. Daarvoor is geen rijbewijs nodig.

"Er zijn ook bijzondere typen bromfietsen, zoals de Segway, de Stint, de Trikke, de Zappy 3 en de Swing. Die vallen onder een aparte categorie voertuigen: de aangewezen bromfietsen. De minister van Infrastructuur en Milieu (IenM) bepaalt of zo’n voertuig de weg op mag. In dat geval gelden er bepaalde regels.

Regels bijzondere bromfietsen

Voor bijzondere bromfietsen gelden de volgende regels:
een rijbewijs is niet verplicht;
een helm is niet verplicht;
een kenteken is niet verplicht;
de maximumsnelheid is 25 kilometer per uur;
gehandicapten mogen op de stoep rijden, als zij een OV-Begeleiderskaart, een Valyspas of een WMO-pas hebben. De maximumsnelheid is dan 6 kilometer per uur;
de minimumleeftijd is 16 jaar;
gehandicapten jonger dan 16 jaar mogen met een bijzondere bromfiets rijden, als zij een OV-Begeleiderskaart, een Valyspas of een WMO-pas hebben;
verlichting is 's nachts en bij slecht zicht verplicht. Dit mag met losse lampjes. Daarnaast moet het voertuig altijd rode en witte/gele retroflectoren hebben;
het voertuig moet verzekerd zijn en voorzien van een verkeringsplaatje en een voertuigidentificatienummer;
bestuurders moeten zo veel mogelijk rechts houden en mogen niet met z’n tweeën naast elkaar rijden;
bestuurders moeten het (brom)fietspad gebruiken als dat er is;
het is verboden te telefoneren tijdens het rijden;
de minister van Infrastructuur en Milieu (IenM) heeft het voertuig aangewezen als bijzondere bromfiets.

Voor bijzondere bromfietsen, zoals de Trikke, gelden aparte verkeersregels.

Aanwijzing als bromfiets

Om een aanwijzing te krijgen moet de fabrikant of de bestuurder een aanvraag indienen bij het hoofd van de afdeling Verkeersveiligheid van het ministerie van IenM. Dit kan individueel of per type. De minister heeft er tot nu toe voor gekozen om vergelijkbare voertuigen steeds als type goed te keuren. De aanwijzingsprocedure wordt momenteel geëvalueerd en kan op sommige punten nog aangepast worden.

Voertuigbeoordeling

De minister bekijkt of het voertuig aan alle eisen voldoet. De RDW adviseert de minister over de technische aspecten van het voertuig. De SWOV adviseert of het voertuig geen gevaar voor de verkeersveiligheid oplevert. Op basis van deze adviezen neemt de minister een besluit."
Computoon