Kan je je scooter (praktijk) examen doen bij de ene en bij de ander je rijlessen?

een vriend van me moeder kan mij namelijk rijlessen geven en dat scheelt gewoon heel veel geld. Kan ik als ik dat bij hem doe ook gewoon een praktijk examen bij het CBR doen of moet rijlessen plus examen bij dezelfde rij school zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij kan dat gewoon, als je een rijschool vindt die daar mee akkoord gaat. Maar als de vriend van jouw moeder jou rijles geeft, waarom kan hij dan geen praktijk examen aanvragen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij heeft geen rij school ;D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij kan het dus maar MAG hij het ook?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoe wil hij jou dan les geven? Je mag dan niet op de openbare weg
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat was niet de vraag !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Liryuk: reacties zijn ook GEEN antwoorden ;)

Antwoorden (2)

Ik denk niet dat een rijschool daarmee akkoord gaat, ze zullen je toch minstens een les willen zien voor ze je praktijkexamen laten doen. Ze willen geen risico nemen, het gaat ook op slagingspercentages.

Verder: iemand KAN rijlessen geven maar MAG die persoon dat ook en zijn jullie dan wel ALLEBEI verzekerd? Verder: kan zo iemand wel LES geven?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga ervanuit dat die vriend in ieder geval een geldige instructeursbevoegdheid heeft. (Anders mag hij sowieso geen les geven.) Hij hoeft geen eigen rijschool te hebben.

Maar ik voorzie problemen bij het aanvragen van het examen. Een examen aanvragen bij het CBR gebeurt door een rijschool. Die heeft via de computer (TOP internet, het on line reserveringssysteem van het CBR) examentijd te reserveren.

Als jij nu slaagt, is er niets aan de hand. Daarmee wordt het slagingspercentage van die rijschool 'optisch' verhoogd (terwijl de school er niets voor heeft hoeven doen, behalve het examen aanvragen).

Zou je zakken, dan trek je het slagingspercentage van die rijschool naar beneden, terwijl de school er niets aan kan doen. Die heeft alleen het examen aangevraagd.

Kortom, zie een rijschool te vinden die hieraan mee wil werken. Die kans acht ik klein.
Computoon