Mag je achter een snorfiets een aanhanger dragen?

Zoja, wat zijn de regels hiervoor? Moet hier bijv. ook extra verlichting en kenteken op?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
24.2K

Het beste antwoord

U mag maar één soort aanhanger achter uw bromfiets voortbewegen, en die moet voldoen aan de volgende wettelijke eisen: Afmetingen: met inbegrip van de lading mag de aanhangwagen niet breder of hoger zijn dan 1 meter. De totale massa (dus leeggewicht aanhanger + laadvermogen) mag niet méér bedragen dan de helft van de ledige massa van de bromfiets. De afstand van de achteras van de bromfiets tot de achterzijde van de aanhanger mag – met inbegrip van de lading – niet méér bedragen dan 2 meter. Aanhangwagens mogen geen scherpe delen hebben die in geval van botsing gevaar kunnen opleveren voor lichamelijk letsel van andere weggebruikers. Uitstekende delen die dat gevaar kunnen vergroten, moeten zijn afgeschermd. Sloten en scharnieren van deuren en laadbakkleppen moeten een goede sluiting waarborgen. As en wiel: aanhangwagens achter bromfietsen mogen slechts één-assig zijn. Daarbij moet het wiel zodanig zijn bevestigd dat het uitsluitend draaibaar is om z"n eigen horizontale as. Uiteraard moet de as van de aanhanger goed zijn bevestigd aan het voertuig en geen breuken of scheuren vertonen. Dat geldt ook voor de wielen (die eveneens geen ondeugdelijk laswerk of ernstige vervorming mogen hebben). Onderdelen van as of wiel mogen niet loszitten of ontbreken. De wielen moeten zijn voorzien van luchtbanden, die geen beschadigingen, waarbij het karkas zichtbaar is, of uitstulpingen vertonen. Verlichting: aanhangwagens moeten zijn voorzien van een of twee achterlichten, twee niet-driehoekige rode retroreflectoren aan de achterzijde van het voertuig en tenminste één niet-driehoekige ambergele retroreflector aan elke zijkant van het voertuig. Richtingaanwijzers moeten ambergeel - en achter- en remlichten rood licht stralen. Aanhangwagens mogen zijn voorzien van twee richtingaanwijzers aan de achterzijde van het voertuig of één richtingaanwijzer aan elke zijkant van het voertuig, een of twee remlichten en een of twee witte retroreflectoren aan de voorzijde van het voertuig. Ook mogen er extra witte retroreflecterende voorzieningen aan de voorzijde, extra rode aan de achterzijde en extra ambergele aan de zijkanten van het voertuig zijn aangebracht. Bij importeurs of via internet kunt u het beste een prijsvergelijking maken...