In griekenland is een bromfietscertificaat nodig bij het huren van een scooter. Nu heb ik al een autorijbewijs, hoe verkrijg ik t bromfietsrijbewijs?

In principe kun je met rijbewijs B (autorijbewijs) een scooter huren in Griekenland. Lees alleen op verschillende sites dat verzekeringen moeilijk kunnen doen bij een eventuele ongelukken en dat een bromfietsrijbewijs (AM) daarom toch aangeraden wordt.

Hoe verkrijg in Nederland dan dat bromfietsrijbewijs? Moet ik daar echt theorie en praktijk examen voor doen? Of kan ik hier gewoon een papiertje van 'kopen' op basis van mijn B rijbewijs?

Ik kan hier niets over vinden, alleen dat in nederland een am bewijs niet nodig is als je al B hebt, maar dit gaat niet over nederland maar griekenland..

Weet iemand hoe ik dan toch aan een bromfietscertificaat kan komen? Gaat dat examengelden kosten>?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (3)

volgens mij alleen de kosten van een nieuw rijbewijs, je kunt de aantekening er gewoon bij krijgen op basis van j B (dacht ik altijd)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bezitters van een rijbewijs B, krijgen gratis het rijbewijs AM er bij. Als u een nieuw rijbewijs aanvraagt, wordt dit ook op uw rijbewijs vermeld.

Pas echter op dat u niet een te zware scooter huurt, die in de categorie motor valt. Dus een motor van meer dan 50cc. In dat geval heeft u namelijk rijbewijs A nodig. Verhuurder doet waarschijnlijk niet moeilijk met het meegeven van de motor, echter de verzekering, in geval van schade rijden, wel.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Baghera, A.L.S. bedoelt dat als je een B rijbewijs hebt je er "gratis" de bevoegdheid van het brommerrijden erbij krijgt. Tenminste, zo lees ik het. ;-)
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
idd, de bevoegdheid krijg je er gratis bij. gratis een nieuw pasje krijgen is niet aan de orde en wordt door mij ook niet beweerd.
Een bromfietscertificaat bestaat niet meer.

Zoals al genoemd, dit is een aparte categorie op het rijbewijs geworden, de AM.

Je kan geen apart document brommerrijbewijs en een apart autorijbewijs meer aanschaffen.

Je kan bij de gemeente jouw rijbewijs vernieuwen, dan krijg je "gratis" de AM categorie erbij vermeld. Hoef je niets voor te doen. Alleen de kosten van de aanschaf van een nieuw rijbewijs. Maar dan krijg je wel zo'n creditcard formaat. ;-)