Zou een buitenboordmotor die enige tijd half onder water heeft gelegen nog kunnen werken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Boten
18.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om een antwoord op maat te kunnen geven zou het verstandig kunnen zijn om te weten of het om een twee- of viertact motor gaat.

Het beste antwoord

Ja hoor, die kan wel weer draaien. Je moet alleen op wat puntjes letten.

Schroef de bougie(s) eruit en trek een paar maal aan het startkoord. Het water dat evt. in de cilinders zit wordt er zo uitgeblazen. De cilinders moeten goed vrij van water zijn. Belangrijk is of de motor draaiend zijn bad heeft gehad of bij stilstand. In het eerste geval zal hij i.p.v. lucht water aangezogen hebben.

Het ontstekingssysteem is bij moderne motoren i.h.a. wel zo goed tegen vocht beschermd dat het nog zal functioneren, zeker als de motor niet lang in het water gelegen heeft. Maak alle onderdelen goed droog, blaas alles evt. droog met perslucht.

Tap alle brandstof uit de motor. In het brandstofsysteem mag geen water zitten. In geval van een opgebouwde benzinetank deze geheel leeg maken.

Na nieuwe brandstof getankt te hebben kun je proberen of de motor weer starten wil. Als hij het na enkele pogingen niet doet, zul je je toch tot de dealer moeten wenden, maar na de beschreven handelingen verricht te hebben, maak je naar mijn eigen ervaringen wel een goede kans. Als hij wel start, laat hem dan i.i.g. zolang draaien tot hij door en door warm is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ligt er een beetje aan welke helft onder water heeft gelegen... ;)
Maar wanneer de motor niet meer nat is van binnen en er voldoende olie en brandstof in zit lijkt mij dat het gewoon nog moet kunnen werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uit elkaar halen elk onderdeel schoon en droog maken .
de onderdelen die smeer of olie nodig hebben opnieuw invetten. in elkaar zetten en starten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, zo simpel is het. Die motor is niet stuk, hij is alleen nat.
Hangt er helemaal vanaf of het zoet- of zoutwater was waarin jouw motor onvrijwillig heeft vertoefd. Als het de zoute variant is geef ik je weinig kans. Heeft de motor echter enige tijd ondergedompeld in zoetwater doorgebracht, dan zijn er nog volop kansen......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel simpel. Bij draaiend ten onder geeft ik je weinig kans.
De kans is groot dat de cilinder ruimte vol water gestaan heeft en dat laat zich niet samen drukken dus kans op scheuren in het blok, aandrijf stang of krukas krom etc. Als hij uit was toen hij te water ging leg hem dat gewoon uit mekaar neer. Zorg dat het elektrische gedeelte droog is. Verwijder de olie en kijk over er water bij zit en zo niet kun je hem gewoon weer opvullen met nieuwen. Start hem eerste x nooit electrice maar gewoon met de hand zodat je het water wat in de cilinder ruimte zit de kans geeft om wel te lopen. Als hij loopt laat hem lang lopen met veel kappen eraf zodat hij goed kan opdrogen. Je kan na een minuut nog de smeer olie checken om te kijk of die nog goed is. Er kan altijd nog wel ergens water vanaf komen maar wat mijn ervaring is is dat het meestal wel meevalt met water in de carter. Dus als als goed is gewoon lekker warm laten worden en langzaam beginnen met gewoon een stukje te varen. Als hij na 10minuten goed warm is zo vol gas ook geen probleem zijn.