Kan een zeilboot van punt A naar punt B varen als de wind van punt B naar punt A waait?

Heb ik me altijd al afgevraagd.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ja, dat kan. Jouw punt B ligt "in de wind", in zeiltermen. Om dat punt te bereiken, moet je "aan de wind varen". Zie de bron. Direct tegen de wind in varen lukt niet. Je kunt wel dwars op de wind varen, en vanaf die koers kun je een beetje (maximaal 45 graden, afhankelijk van je boot) tegen de wind in. Door te zigzaggen (laveren) kom je uiteindelijk van A naar B.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Aan_de_wind

Met een al dan niet buitenboord motor lukt dat zeker.

Daar is niets speciaal aan bij beaufort 4 : in Z vorm naar B zeilen ,veel overstag gaan en koers houden.

Ja dat kan, alleen niet rechtdoor recht tegen de wind in. Maar schuin zodat toch een beetje wind vangt.

Recht tegen de wind in gaat niet maar goede zeilboten hebben geen grote hoek met de wind nodig nodig. Veel zigzaggen lost dat beetje afwijking dan met gemak op. Het is een boel werk maar het gaat prima.

als de wind van B naar A waait gaat de boot er zichzaggent (<--is dat nederlands?) heen. wenden dus, daarom hem je op een zeilboot minimaal 3 mensen nodig 1 voor 2 grote mast 3roer de bemanning gaat bij elke wending snel naar links of rechts van de boot zodat het zeil altijd de wind heeft. (vroeger bij de zeeverkenners maakte ik altijn 1 grapje die nu ontzettend stom klingt. het komande is KLAAR OM TE WENDEN en als je klaar was riep je REE ofzo) ik riep altijd nee gr