Wat is de mengverhouding van een mercury 4.5 pk 2 takt buitenboordmotor?

Ik heb een mercury 4.5 pk 2 takt buitenboordmotor en weet de verhouding niet. Eersteninstantie had ik de verhouding 1:50 geprobeerd maar dat rookte heel erg. Maar ik weet niet of de rook aan de motor lag of omdat het te vettig werd door die 1:50. Ik durf het niet aan om meteen 1:100 erin te doen. Weet iemand de mengverhouding? Het is trouwens een oude mercury. Foto van motor in de bijlage.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Boten
21K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Naar de Aktie gaan, spuitbus remmenreiniger kopen (€1,89), kap open maken en het hele zaakje eens goed schoonspuiten!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het zou 1 op 100 moeten zijn . Maar is het echt een oude uit de loodhoudende super tijd dan moet er een ook een loodvervanger bij . Ja en lood smeert ook. Dus raadpleeg edn goede dealer . Of zoek contact met marinepower dat is de importeur .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ps nooit starten als de staart niet in het water is . Dan verbrand hij .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat wordt er bedoeld met dat er een loodvanger bij moet?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volkomen onzin dat er loodvervanger in zou moeten. Dat is alleen van toepassing bij oude viertakt motoren waarbij de klepzittingen gevoelig zijn voor inslaan. De motor waar het hier om gaat is een tweetakt.

Antwoorden (2)

Ik zelf heb een 7.5 PK versie van deze motor gehad. met een Thunderbold ontsteking.
Hier ging 1 op 50 in. Stond ook aan de zijkant van de motor. Hij rookte altijd wel wat.
Maar als hij op temperatuur was dan viel dat wel aardig mee
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor een Mercury van die leeftijd is een mengverhouding van 1:50 voorgeschreven.
Gebruik wel tweetaktolie die specifiek gemaakt is voor buitenboordmotoren en niet bijvoorbeeld voor bromfietsen of crossmotoren. De omstandigheden waarin buitenboordmotoren gebruikt worden zijn heel anders (vocht!) en ook de bedrijfstemperatuur is veel lager. Ga naar een watersportzaak en vraag om TC-W3 olie.