Waarom laten ze gezonken schepen op de bodem liggen?

als er niet veel schade is kunnen ze toch opgehesen worden en opgeknapt?

Toegevoegd na 8 minuten:
mag je zelf een gezonken schip naar boven halen en het dan houden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Boten
1.7K

Het beste antwoord

Als het er diep genoeg is, liggen ze niemand in de weg.

Verder is het natuurlijk een kosten/baten plaatje.
De kosten zullen wel te hoog zijn, om die op redelijke termijn weer terug te kunnen verdienen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
toch wel zonde van een duur schip+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, conan. +

Andere antwoorden (6)

Gezonken scheven hebben waarschijnlijjk wel grote schade. Ophesen en opknappen kost allemaal veel werk. en ook nog veel geld en tijd. Denk daarom ze het gewoon laten liggen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verder hebben gezonken schepen ook nog nut. Zeedieren kunnen zich erin huisvesten. Duikers kunnen er nog van genieten en het als onderwateratractie gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat veel bedrijven alleen aan de winst denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stel je voor dat ze het schip gaan bergen : dan duurd het al een geruime tijd dat het schip kan worden opgehesen.
En dan ligt het in de werf : dan moeten de motoren en toebehoren vervangen worden en dan moet alle electriciteit worden vervangen en al het hout moet worden vervangen .
En al het ijzer binnen in het schip is al aan het roesten .
En dan de vraag waarom is het schip gezonken : als het met een aanvaring is gebeurd dan heb je daar ook al grote
schade mee .
En als het een vrachtschip is dan moet er ook eerst de lading worden gelost . En dat kost aalemaal tijd .
En tijd is geld .
Dus al met al zijn de kosten veel te hoog om het schip te bergen en te repareren .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Berging is vaak duur en vaak technisch ook niet haalbaar. Buiten dat, kunnen bergingswerkzaamheden het overige vaarverkeer enorm hinderen, als het schip in een drukke vaarroute is gezonken.

Een gezonken schip heeft per definitie al veel schade opgelopen en opknappen zal dus sowieso een dure aangelegenheid worden.

Laten liggen is voor het milieu zeker niet in alle gevallen de meest schadelijke oplossing.
13 jaar geleden
Dat is een interresante vraag.
Toen White Star line bijvoorbeeld de titanic hebben gebouwd was het gezonken. Dat was in 1912 en de laatste schip dat was gezonken was in 1932 volgensmij. Op dat moment hadden ze de titanic nog niet gevonden, en sterken nog als ze het kunnen vinden hadden ze alsnog niks om het omhoog te halen dat soort aparatuur was er niet. Het zou sowieso heel moeilijk zijn om en bijna onmogenlijk om een scheepswrak naar boven te halen. En dan nog een punt, de schip is nog steeds van White Star Line en dus zou je permissie nodig hebben van de ontwerper/bedrijf.