Hoe kan er telkens weer water in mijn kajuitboot komen?

Ik heb een kajuitzeilboot. Binnenin, onder de plankenvloer (die ik kan optillen), komt telkens ongeveer 2 cm water te staan. Van zodra ik het heb weggehaald met een dweil en spons komt het terug. De bodem van mijn boot zit ongeveer 35 cm onder de waterlijn. Dus als er een gat in mijn boot zou zitten zou het water in de boot zo'n 35 cm hoog moeten komen. Het water kan ook niet door de regen komen want het is precies hetzelfde tijdens zonnige weken waarin geen druppel water valt.

een jaar geleden
in: Boten
1.5K
Inekez1
een jaar geleden
Misschien heeft het te maken met waterdruk. Als de bodem een heel klein beetje poreus is of een heel klein gaatje of scheurtje heeft, dan komt daar makkelijk water door als erboven lucht is. Maar is boven het gaatje ook water, dan ontstaat er tegendruk door dat laagje water. Wellicht is de waterdruk van 2 cm water precies genoeg om een evenwicht te laten ontstaan. De theorie van communicerende vaten (waarbij je in de boot net zo veel water zou hebben als er buiten) gaat alleen op als het water vrij kan stromen door een buis of slang. En dan nog gaat dat bij een bootje niet op. Een boot drijft en als er water in de boot komt, wordt die zwaarder en gaat dieper liggen. Die 35 cm wordt dan al snel meer, net zo lang tot je hele boot onder water verdwijnt.

Antwoorden (1)

Controleer of de waterdichte afdichtingen van de boot nog intact zijn. Als deze beschadigd zijn, moeten deze vervangen worden. Controleer ook of er lekkages zijn in de romp of in de luiken. Als er lekkages zijn, moeten deze hersteld worden.
9 maanden geleden