Hoe repareer ik mijn vastgelopen tweetakt 60 PK Yamaha motor?

Toen mijn motor op het water 40.000 bereikte kreeg hij een vastloper. De schroef was niet te draaien.

Toen de boot uit het water was gehaald heb ik de motor open gehad. Toen wouden de 3 zuigers wel weer bewegen. Ze waren niet beschadigd en mooi koffiekleurig. Niks mis met de olie en veren dus?!

Omdat de zuigers weer te bewegen waren heb ikde motor weer in elkaar gezet. Hij kon gewoon starten, maar zodra je hem in zijn versnelling zet klapt hij direct weer dicht. Ook de schroef zat weer vast.

Maar zodra ik dan weer de bougies eraf haal is alles weer te draaien.

Voor ik de motor verder uit elkaar haal, Voor bijvoorbeeld de krukaslagers, wil ik eerst een second opinion hebben.

Wie weet raad?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Boten
2.6K

Antwoorden (2)

Als je zuigers vrij draaien is je krukas in orde, want daar zitten (via de drijfstangen) de zuigers aan vast.
Het zal eerder aan de tandwielen van de vooruit/achteruit 'versnellingsbak' liggen, die zouden wel eens geblokkeerd of afgebroken kunnen zijn.
Let erop dat je nieuwe pakkingen en koppakking gebruikt als je de motor terug in elkaar zet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tandwielen zijn oké, pakkingen vervangen. Kunne het niet de lagers zij ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe weet je dat de tandwielen in orde zijn, heb je het staartstuk open gehad?
Het lijkt er op dat het probleem helemaal niet in je motor zit maar in je staartstuk. Tap de olie van je staartstuk eerst eens af en kijk hoe dat er uitziet. Aan de aftapplug zit een magneetje, kijk eens of daar niet te veel staalgruis aan hangt. Kijk ook of de staartolie niet erg zwart is en stinkt.

Ik weet niet wat je bedoelt met 40.000, als motortoerental is dat wel erg hoog, een 60 pk yamaha draait zo'n 4500 toeren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4000. Een 0 teveel