Waarom varen vrachtschepen niet sneller?

Je zou zeggen tijd is geld. Maar sommige vrachtschepen zoals rijnaken lijken met een slakkegangetje voort te gaan. Is het niet rendabeler om de schepen sneller te laten gaan?

8 maanden geleden
in: Boten
1.3K
ronron1212
8 maanden geleden
Het afremmen van die schepen kost veel tijd of wel afstand hoe harder ze varen hoe verder ze door gaan. Daarnaast kost het veel brandstof
Amadea
8 maanden geleden
Mijn vermoeden is dat het zwaar beladen zijn ook oorzaak is van de trage voortgang. Ze kunnen daardoor dus meer tegelijk vervoeren en dat zal toch voordeliger (én beter voor het milieu!) zijn.
Bordensteker
8 maanden geleden
VS heeft het met name over rijnaken die met een slakkengang lijken te varen. Dat zie je als er stroomopwaarts wordt gevaren. De snelheid ten opzichte van het water zal dan juist al zo hoog mogelijk opgevoerd zijn, want zolang je je bijna niet verplaatst ga je heel lang last van die tegenstroom houden. Alsof je een dalende lege roltrap neemt om een verdieping hoger te komen. Dan moet je flink doorstappen. Varend met een oppervlakteschip maak je golven in het grensvlak van lucht en water. Je tart de zwaartekracht van het water. De toepassing van de Wet van Bernoulli gaat hier aan voorbij, want die rekent in één medium. https://www.evofenedex.nl/api/v1/sharepoint/file/Shared%20Documents/Download%20Vervoer/Globale_schets_gasolieverbruik_binnenvaartschepen_06.pdf
Daarin zowel bijlage 4 als bijlage 5 p.5 https://www.ccr-zkr.org/files/documents/rapports/Thg_ber_nl.pdf
Daarin p. 22 en afb. 6 op p. 23. Diepgang én weinig water onder de kiel kunnen ook behoorlijk tegenwerken.

Antwoorden (3)

Op waterwegen is de maximumsnelheid 20 km/uur, en op veel plaatsen lager. Ten eerste zijn dit blijkbaar veilige snelheden, ten tweede veroorzaakt sneller varen, zeker met grote schepen, schade aan walkant/beschoeiing door de hekgolven.
8 maanden geleden
tinus1969
8 maanden geleden
Los daarvan, sneller varen is door het extra brandstof verbruik niet rendabel. Als de lading haast heeft kun je beter een vrachtwagen nemen.
Omdat het brandstofverbruik toeneemt met het kwadraat van de snelheid.

Dit komt omdat de weerstand die het schip ondervindt van het water kwadratisch toeneemt, volgens de wet van Bernoulli.
De snelheid "V" zit daar in het kwadraat in

https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Bernoulli

Als de snelheid zou verdubbelen is er 2x2 is 4 maal zoveel brandstof nodig.
Neemt de snelheid met 20 procent toe, dan is 1,2x1,2=1,44 maal de hoeveelheid brandstof nodig.
8 maanden geleden
Utrecht
8 maanden geleden
Het brandstofverbruik neemt kwadratisch toe met met de snelheid. https://nl.wikipedia.org/wiki/Energieverbruik_van_auto%27s#:~:text=Hoe%20sneller%20een%20auto%20rijdt,derde%20macht%20van%20de%20snelheid.
Edraket
8 maanden geleden
@Utrecht
In de laatste paragraaf staat:
Energie is kwadratisch met de snelheid en moet nogmaals vermenigvuldigd worden met de snelheid om het vermogen te krijgen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Energieverbruik_van_auto%27s#Vermogen_is_evenredig_met_de_derde_macht_van_de_topsnelheid Dit is een vreemd verhaal.
Om een auto of schip te verplaatsen moet arbeid worden verricht.
Arbeid wordt uitgedrukt in Joule.
Als we die arbeid beschouwen per tijdseenheid spreken we over vermogen wat wordt uitgedrukt in Joule per seconde, J/sec.
Een J/sec noemen we we een Watt. Bij de sectie luchtweerstand
https://nl.wikipedia.org/wiki/Energieverbruik_van_auto%27s#Luchtweerstand wordt het vermogen zo uitgedrukt (in kilowatt).
zoals het hoort en is. (2,2 en 6,9 kW) In de laatste paragraaf komt het woord Energie op de proppen.
Energie is iets heel anders in dit verband.
"De prijs van energie is vorig jaar met xx procent toegenomen."
Met het derde macht verhaal daar kan ik niets mee.
Is flauwekul.
Elk vrachtschip heeft een rompsnelheid, harder varen kan niet. Meestal is de grens ongeveer 20km/u
Dit is trouwens de grens waar je met een kleine Zodiac je vaarbewijs moet hebben...
8 maanden geleden