Waarom produceren sommige schepen golven die niet bewegen?

Ik was bij de Waal. Daar varen binnenschepen heen en weer.

De meeste schepen produceren een boeg- en/of een hekgolf die zich achter het schip in een V-vorm zijwaarts spreidt.

Sommige schepen produceren echter een ander soort golven. Het betreft voornamelijk zwaarbeladen duwbakken van rederij Veerhaven die stroomopwaarts varen.

Die duwbakken produceren hoge golven, direct achter de duwboot, die op hun plaats blijven. Je ziet wel stroming, maar zowel de golftoppen als de golfdalen blijven waar ze zijn. Pas als je lang en goed kijkt zie je dat ze zich heeeeeel traag stroomopwaarts bewegen, achter het schip aan.

Deze golven dempen langzaam uit. De oever bereiken ze nooit - terwijl normale boeg- en hekgolven dat juist wel doen.

Wat is het mechanisme achter het ontstaan van deze bijzondere staande golven, en waarom worden ze alleen door één bepaald type schip (de duwbakken van rederij Veerhaven) geproduceerd? En waarom alleen als dat type schip stroomopwaarts vaart, en niet als hetzelfde type schip stroomafwaarts vaart?

12 maanden geleden
in: Boten

Antwoorden (2)

Een boeggolf ontstaat doordat de puntige boeg het water wegdrukt naar links en rechts. Daarbij wordt het water een zekere snelheid meegegeven, waardoor ze zich van het schip af blijven bewegen, en langzaam uitdoven.
Als een schip echter breed is, met een rechte (eventueel iets aflopende) voorkant, wordt het water hoofdzakelijk naar beneden weggedrukt, en komt het achter het schip weer omhoog. Kun je misschien beter deining noemen dan golf. Dat zo'n deining het schip (licht) volgt komt door de 'zuiging' van de (zo goed als) rechte achterkant van het schip. Er ontstaat een werveling, zoals je die ook achter een vliegtuigvleugel hebt. Dat de golven / deining de wal niet bereiken is te begrijpen, want er is geen enkele zijwaartse stuwing op het water uitgeoefend.
Ik ken de duwbakken niet die je noemt, maar wat je beschrijft is te verklaren als ze een (zo goed als) rechte voorkant en bodem hebben, relatief breed zijn en weinig diepgang hebben.
Dat het verschijnsel zich vooral voordoet als ze stroomopwaarts varen, is omdat ze dan t.o.v. het water met een (fors) hogere snelheid varen dan stroomafwaarts. Heeft alles te maken met brandstof-efficiëntie.
Toegevoegd op 26 mei 2023 21:28: tekst
12 maanden geleden
Tessellaar
9 maanden geleden
dit verhaal klopt maar voor een gedeelte. 9 van de 10 schepen van tegenwoordig hebben allemaal een rechte boeg. De, wat u noemt, puntige boeg zie alleen nog bij oudere schepen. En duwbakken hebben ook een vrij grote diepgang, net als de schepen.
de beweging/golven van het water wat je ziet achter de duwboot, komt niet door de duwbakken die voor de duwboot zitten , maar komt door het schroefwater wat de duwboot produceert. De bakken produceren wel een soort hekgolf maar die is al weer bijna verdwenen als ze aan de achterschip ( de zgn. kont) van de duwboot bereiken..
30 jaar schipper binnenvaart
Toegevoegd op 26 mei 2023 21:48: tekst
12 maanden geleden
Cryofiel
12 maanden geleden
Zo ziet het er inderdaad uit.

Weet je ook waarom alleen bepaalde duwboten die staande golven produceren, en andere niet? En waarom ik ze alleen zie bij stroomopwaarts varende duwcombinaties, en niet bij stroomafwaarts varende?