Heeft het spectaculaire te water laten van een schip een functie?

Heeft het van de kade laten glijden van een schip om het te water te laten een functie, of is het enkel voor het spektakel? Je zou een schip toch ook rustig(er) te water kunnen laten ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het is de snelste en goedkoopste manier. Voor een schip dat nog niet is voorzien van alle afwerking en inrichting is er ook geen reden om het voorzichtiger te doen. De romp van het schip moet stevig genoeg zijn om de klap aan te kunnen. Vroeger was het werkelijk een spannend moment voor de scheepsbouwers (en kopers) als een nieuw gebouwd schip voor het eerst te water werd gelaten. Dan pas wist men zeker of het schip stevig genoeg was en of het waterdicht bleef bij zo'n klap op het water. Tegenwoordig is met de stalen constructies alles veel beter van te voren te berekenen. Dat het er spectaculair uitziet is een leuke bijkomstigheid, geen reden om op deze manier een schip te water te laten.

Met de stapelloop wordt ruimte gemaakt voor de nieuwbouw van een volgens(meestal een zuster) schip. Die vindt daarom zo snel mogelijk plaats, vaak wordt na de tewaterlating van het ene schip een uur later de kiel gelegd van het volgende schip. Zowel de stapelloop als de kiellegging zijn ceremoniële gebeurtenissen met veel traditionele gebruiken. 1. Een schip dat via een langshelling te water gelaten wordt glijdt meestal via een trailerhelling zeer statig te water, met de achterkant of spiegel naar voren. Deze manier van tewaterlating vergt veel voorwaartse ruimte, zoals bij de werf IHC te Krimpen aan de IJssel. 2. Voor schepen die die in een droogdok zijn gebouwd, laat men het droogdok vollopen waarna het schip eruit vaart. 3. Een derde mogelijkheid is de zijwaartse tewaterlating waarbij een schip met de zijkant naar voren gericht te water wordt gelaten. Het vergt een zeer precieze voorbereiding en berekening, gezien de complexiteit van het proces en de scheepsbewegingen. Wat je ziet op de foto is zo een zijwaartse of dwarsscheepse tewaterlating. Deze vinden plaats als het schip gebouwd is op een werf die ligt aan een rivier of kanaal. Een schip kan niet via een langshelling te water gelaten worden, daar is geen ruimte voor en gaat daarom zijdelings te water. Dit geeft een enorme waterverplaatsing, met vaak als gevolg dat een grote golf water over de tegenover liggende oever van het kanaal spoelt. Tot grote hilariteit van de toeschouwers die aan de overkant op een gepaste afstand blijven kijken. Over de nieuwsgierigen die zo’n spectaculaire dwarsscheepse tewaterlating voor het eerst meemaken en aan de overkant van het water staan, zeggen wij onderling gekscherend: kijk aan, er staan er weer een paar precies goed. En altijd weer een hele diepe zucht als alles goed gaat en gladjes verloopt. Aan overbodig spektakel heeft geen enkele scheepswerf bij een tewaterlating behoefte. https://www.ad.nl/binnenland/tewaterlating-gaat-bijna-vreselijk-mis~ae0f94fc/ https://ruslar.pro/video/Q2MEpDYFsP0

Toegevoegd op 25 april 2019 09:42: tekst
Bronnen:
https://www.youtube.com/watch?v=I5rdabnahmo
https://www.schuttevaer.nl/nieuws/scheepsb...
https://www.youtube.com/watch?v=xvATwS3sMfY

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100