Kan ik op zondag door Friesland varen met onze motorboot?

Mijn vriendin en ik gaan over enkele weken (dus nog voor het officiële vaarseizoen) met de boot door Nederland.
Op zaterdag verwachten wij aan te meren in Kampen en wij zouden graag op zondag van Kampen naar Akkrum varen. Nu weet ik dat veel bruggen en sluizen niet worden bediend op zondag. Kunnen wij wellicht toch vooraf doorgang vragen op zondag? Of is er wellicht een alternatieve route die deze bruggen en sluizen omzeilt?
Het betreft een motorboot. Deze is 10 m. lang, 4,40 m. hoog en de diepgang is 1,1 m.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Boten
1.9K

Antwoorden (1)

Er zijn voor de bruggen en sluizen 3 opties:
- de brug wordt bediend tijdens openingstijden (die vind je in de link)
- de brug wordt alleen bediend als je van te voren een afspraak hebt gemaakt. Het maken van een afspraak kan alleen tijdens openingstijden
- de brug is gesloten, dat is dus op alle dagen en tijden buiten de openingstijden.

Als een brug gesloten is, is die gesloten. Je kunt alleen een afspraak maken om een brug te laten openen binnen de openingstijden. Dat geldt dus voor bruggen die niet permanent bemand worden tijdens de openingstijden. Buiten de openingstijden gaat de brug niet open, daar kun je ook geen afspraak voor maken.

In het kaartje in de link kun je per brug zien wat de openingstijden zijn en of je daarvoor een afspraak moet maken. Soms is dat alleen mogelijk voor beroepsvaart en dus niet voor pleziervaart.

In de meest logische route zitten meerdere bruggen die op zondag gesloten zijn. Of je een omweg kunt en wilt varen en waarlangs, moet je zelf bepalen. Je route wordt dan wellicht zo lang, dat je net zo goed kunt wachten tot maandag de bruggen op de kortste route weer open zijn.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dankjewel voor dit antwoord.
Dit vermoeden had ik al. Komt er dus op neer dat we op zondag Friesland niet in komen. ;)
Maandagochtend hebben we een paar uur de tijd om de boot weer af te leveren bij de verhuurder. Ziet er naar uit dat we ervoor moeten zorgen op zaterdag al weer terug te zijn.