hoever kan een binnenvaartschipper kijken voor zijn schip?

Deze week plezierjachtje overvaren; stel binnenvaartschip is 100 meter dan kan de schipper de lengte van zijn schip zien maar daarna is er een soort dode "hoek"

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Boten

Antwoorden (3)

Dat is erg afhankelijk van het schip, de belading en het al dan niet mogelijk zijn om de brug op te kunnen heffen.

De meest simpele manier om te weten wat de dode hoek is, als je jij de schipper kunt zien. Dan kan hij jou ook zien, mits je goed zichtbaar bent.

Het probleem met veel pleziervaarders is dat zij denken dat een binnenvaartschip niet snel gaat. Een grote en onterechte misvatting.

Dus voordat je passeert, moet je ervoor zorgen dat je voldoende marge hebt zodat jij de schipper blijft zien als je voorlangs kruist.

Hierbij een tekening http://www.koeneman.net/vaarbewijs/vb1/dode%20hoek%20van%20de%20schipper.bmp
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook kan het plezierjacht slecht zichtbaar zijn Door glinstering van de zon op het water.
Het beste kan je er altijd beter vanuit gaan dat de schipper je niet kan zien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bovenstaande antwoorden zijn goed , maar tegenwoordig zijn veel moderne schepen uitgerust met camera 's en radar op het voorschip , wel is het dan beter dat een pleziervaartuig een radar reflector voert , ook zijn er al schepen die het stuurhuis op het voorschip hebben , wat voor de veiligheid van overige scheepvaart beter is
op het achterschip een schip besturen is makkelijker omdat je dat ziet waar je het schip heen stuurt , dat heb je met het stuurhuis op het voorschip niet , daar moet je op het achterschip achter je aan sturen , tegenwoordig is mogelijk om met kop schroeven een schip goed te manoeuvreren , al blijven het logge vaartuigen
de snelheid is zeker niet aan de boeg golf in te schatten , dat heeft te maken met de vorm van een schip , stompe schepen (spits kempenaar) zullen meer boeggolf hebben dan een scherp schip , daarbij zie je het water amper bewegen en dan loopt hij al gauw 15 km p/u