Dat hangt ervan af:
Een motorkruiser met een CE-Keuring A is officieel zeer zeewaardig: bestand tegen wind van meer dan 8 Bft en golven van meer dan 4 m.
Een motorkruiser met een CE-Keuring D is niet zeewaardig: geschikt voor binnenwateren tot maximum 4 Bft en golven tot 0,3 m.
Aan de CE-A certificering wordt echter breed getwijfeld.

Stel tien mensen de vraag wat een zeewaardig schip is en je krijgt tien antwoorden. Toch is de meest gehoorde kreet dat een “schip net zo zeewaardig is als zijn bemanning”. Een onkundige en vermoeide bemanning krijgt in zwaar weer zelfs een uitstekend gebouwd sterk schip naar de zeebodem.