Is de kapitein van het gezonken schip Oceanos veroordeeld en naar de gevangenis gegaan?

6 jaar geleden
in: Boten
2.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het enige wat ik kan vinden is dat een rechtbank de kapitein en bemanning nalatigheid heeft verweten. Van een echte veroordeling en straf kan ik niks vinden. De kapitein is overgeplaatst naar een ander schip van dezelfde rederij. Ik denk dat de kapitein het geluk had dat uiteindelijk de passagiers zelf voor hun veiligheid hebben gezorgd en er niemand overleden is.

Antwoorden (2)

Blijkbaar niet, hoewel de wikipedia-artikelen in diverse talen elkaar wat tegenspreken. De Afrikaander wiki zegt wel nadrukkelijk (maar zonder verdere bronvermelding):
'Kapt. Yiannis Avranas is deur 'n Londense geregshof van nalatigheid vrygespreek en het later weer as bevelvoerder op 'n skip opgetree.'
6 jaar geleden
Volgens deze website https://www.quest.nl/artikel/kapitein-yiannes-avranas-verliet-als-eerste-het-schip wel: "De kapitein werd dan ook veroordeeld tot een celstraf vanwege nalatigheid.", maar hier https://en.wikipedia.org/wiki/MTS_Oceanos staat alleen maar dat de kapitein en de enkele bemanningsleden zijn veroordeeld voor nalatigheid voor het verlaten van het schip zonder de passagiers te helpen. Waartoe ze zijn veroordeeld staat er niet bij: "Her captain and some of the crew were convicted of negligence for fleeing the ship without helping the passengers.". Een Griekse onderzoeksraad vond de kapitein en zijn bemanning nalatig, staat er verderop nog op de website. Ook daar staat geen straf bij vermeld.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+
De (Griekse)onderzoeksraad voor de scheepvaart spreekt geen straf uit maar doet onderzoek naar oorzaak en gevolg van de scheepsramp.
Blijken er tijdens het onderzoek strafbare feiten te zijn, dan wordt een Gerechtshof daarvan in kennis gesteld en deze wordt verder leider van het onderzoek.
De uitspraak van het Britse gerechtshof (als die er al is) is tot nu toe een mysterie.
http://www.nbcnews.com/slideshow/datelinenbc/the-sinking-of-oceanos-37278223. Ondanks zijn nalatigheid van de Griekse kapitein overleefde de 571 passagiers, met hulp van andere schepen die in de buurt waren, de ramp allemaal. De uitspraken 'Vrijspraak' voor de Kapitein van de Oceanic en zestien jaar gevangenisstraf voor de kapitein van de Costa Concordia zijn niet met elkaar te vergelijken. De omstandigheden en oorzaak van de ramp van het passagiersschip Oceanic zijn absoluut niet te vergelijken met de omstandigheden en oorzaak van het kapseizen van het cruiseschip Costa Concordia.