Hoe snel gaat een polyester boot van 3.70m met 6pk?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Boten
10.8K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dat is zo niet te zeggen. Hoe zwaar is de boot? Welke vorm heeft de boot? Vaar je in stil of stromend water?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Vaar dan in stil water en de boot is met 2/3 pers. Zeker wel te tillen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Boten1234, het gaat er niet om wat de boot doet, het gaat erom wat de boot kan.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dus ik kan ervan uitgaan dat ie 20/25 gaat
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Zou ik zeker van uitgaan dat deze sneller kan dan 20/uur. Als je de boot wilt kopen van een particulier moet deze al geregistreerd zijn als zij sneller kan dan 20/uur.
Heb je de boot al in eigendom dan is het een kwestie van meten is weten. Safety first.
Belangrijk is ook, welke opdracht heeft de controlerende politie op dat moment in het vaarseizoen en wat vindt de verzekering ervan.
Hierbij de enige originele volledige website over deze materie die op Internet is te vinden. Deze is dit jaar vrij recent geplaatst, je kunt niet meer terugvallen op websites en antwoorden van het vorige vaarseizoen.
https://www.flevonautica.nl/index.php/service/28-service/104-registratie-snelle-boot

Antwoorden (1)

De snelheid van een boot, ongeacht de lengte en de pk's is niet te zeggen. Het materiaal waarmee de boot is gemaakt, de grootte, de vorm van het onderwaterschip en het onderhoud heeft allemaal effect op de snelheid.
Je kunt de snelheid wel bij benadering meten. Vraag iemand om langs de waterkant te fietsen (of een berijder op een scooter) en zelf vol gas parallel aan de fietser te varen. De gemiddelde fietssnelheid is ongeveer 18 kilometer per uur. Je krijgt dan alleen een indicatie van de maximale snelheid.
Nauwkeuriger is om de exacte snelheid te meten met behulp van de TomTom of een App op je smartphone.
.Je moet wel even de een app installeren!
Als ik op mijn ervaring af ga, ga ik ervan uit dat de polyester boot van 3,60 en 6 pk, met één persoon aan boord, in plane de 20km/uur ruim haalt. Met meerdere personen aan boord zal de boot dit net niet halen. Let op: op enig moment dat de boot de snelheid boven de 20 km/u haalt, ben je vaarbewijsplichtig en ook registratieplichtig. Los van het feit of er één of meerdere personen aan boord zijn tijdens het varen.
Zodra je vaarbewijs I hebt maakt het ook niet meer uit hoe snel de boot kan varen, al vaar je 200 km/uur. De maximale snelheid in Nederland is 20 km/uur, maar er zijn zogenaamde snelvaargebieden waar je het gas volledig open mag trekken.