Kan een duikboot voor anker gaan?

Een normaal schip kan voor anker gaan als het zonder motorkracht op dezelfde plek wil blijven.

Een duikboot wil soms ook op dezelfde plek blijven. Vooral militaire duikboten willen daarbij het liefst geen motor gebruiken om te voorkomen dat ze afdrijven, omdat een werkende motor door de vijand kan worden opgemerkt. Ik kan me daarom voorstellen dat een duikboot, net als een normaal schip, voor anker zou willen gaan.

Kan dat? Kan een duikboot voor anker gaan? Zo ja, hoe werkt dat?

Toegevoegd na 2 dagen:

Sorry, ik heb een fout gemaakt in de terminologie.

Ik bedoel geen duikboot, maar een onderzeeboot / onderzeeër.

9 jaar geleden
in: Boten
3.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Cryofiel, welke bedoel je precies.
Een duikboot is géén onderzeeboot en de moderne onderzeeboten van de Marine worden nooit "duikboten"genoemd. De huidige onderzeeboten varen in principe steeds onder water en duikboten gáán onder water als er gevaar dreigt.
Cryofiel
9 jaar geleden
Ik bedoel een onderzeeboot / onderzeeër.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
een onderzeeboot gaat tijdens haar werkzaamheden onder water niet voor anker. Er zijn ook havens waar het anker binnenboord moet blijven, meestal is het ook verboden om bij de pier te ankeren.
Cryofiel
9 jaar geleden
Geldt dat ook voor militaire onderzeeboten? Dit in verband met het verborgen blijven voor de vijand.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In een haven kan een onderzeeboot gewoon afmeren. http://www.youtube.com/watch?v=kS_h07ee5pw
Ik ken alleen onderzeeboten van de Koninklijke Marine bestemd voor het uitvoeren van geheime missies.
Waarom zou je als particulier met een onderzeeboot willen varen? Je ziet geen hand voor ogen.
http://www.youtube.com/watch?v=AX0Z6umpr1A Er schijnt in Nederland één onderzeeboot voor particulier gebruik te zijn geregistreerd (geweest?). Daar worden geen mededelingen over gedaan. Misschien is het de Russische Foxtrot uit de Zulu-klasse, ooit aangekocht door drie ondernemers uit Den Helder, voor bedrijfsdoeleinden, maar daar is tot op heden weinig van terechtgekomen. Zij ligt al jarenlang stilletjes stil te liggen in de Amsterdamse NDSM-haven, klaar voor de sloop.
http://www.youtube.com/watch?v=h06SzbdFvN0

Antwoorden (3)

Ja, dat kan.
Want een sub heeft een anker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
bron voor je antwoord.
Een onderzeeër vaart ook vaak aan de oppervlakte, en kan zeker ook dan niet zonder, althans bij het stilliggen. :-)
Ze zitten bij een onderzeeër uiteraard “opgetrokken” netjes passend in de gestroomlijnde vorm van het schip, aangezien je anders inderdaad enorme wervelingen en daarmee weerstand en stromingsgeluid op zou wekken.
https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20080116143109AA8LW55

En ook hier werkt men met kettingen:
http://maritime.org/doc/fleetsub/chap15.htm#15A

Dat zal toch gauw wat lawaai maken, en ik heb meermalen gelezen dat men bij acties in de buurt van de vijand soms op de bodem gaat liggen, maar nooit dat men "onder water drijvend" (dus zwevend zoals een luchtballon) stilliggen doet met behulp van een anker (wat je dan ook onmiddellijk moet compenseren door ballast te blazen (wat denk ik meer opvalt dan zachtjes varend met hoogteroer precies in trim op diepte te blijven), want door het anker op de bodem te gooien wordt de boot flink lichter en zou hij dus recht boven het anker aan de oppervlakte willen komen).

+ voor goeie vraag!

Toegevoegd na 4 uur:
Korte beschrijving van anker van een onderzeeër, met twee afbeeldingen:
http://img.groundspeak.com/waymarking/large/c3dc0066-9f97-4aa8-b8fb-880dea353a86.jpg
http://img.groundspeak.com/waymarking/large/71e04fa3-65a0-455e-8e75-887a9e8faffa.jpg
http://img.groundspeak.com/waymarking/log/large/3a1ef6fa-20b4-4879-b920-0993b95f4469.JPG

Afbeelding van een in de rompvorm opgetrokken anker:
http://boomer.user-services.com/drydock/990313-12-675.html
Anker een stukje gevierd:
http://boomer.user-services.com/photos/990313-13/990313-13-270.jpg

Toegevoegd na 5 uur:
Correctie: het onder water drijvend neerlaten van anker en ketting zou je uiteraard moeten compenseren door ballast innemen. Het ballast blazen komt aan de orde bij het lichten van het anker.
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
je antwoord graag beter onderbouwen met goede link.
Cryofiel
9 jaar geleden
Zolang het anker de bodem nog niet heeft bereikt, hoef je niet met ballast te doen, toch? Het geheel blijft even zwaar, of het anker nu in de duikboot zit of er aan een ketting onder hangt. Pas als het anker op de bodem ligt, moet je iets doen. Hoewel - zodra het anker op de bodem ligt, wil de boot omhoog. Dat is juist goed, want zo komt er spanning op de ankerlijn te staan, en dat is precies wat je wilt. Volgens mij hoef je dus helemaal niets te doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Bordensteker, een duikboot is géén onderzeeboot en de moderne onderzeeboten van de Marine worden nooit "duikboten"genoemd. De huidige onderzeeboten varen in principe steeds onder water en duikboten gáán onder water als er gevaar dreigt.
De benaming "onderzeeër" wordt binnen de Marine niet gebruikt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is vooral tactisch,
ook moderne onderzeeboten varen een stuk zuiniger en/of sneller aan het oppervlakte.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ Jackd,
Onderzeeboten kunnen ónder water sneller varen dan aan de oppervlakte. Belangrijke voor een onderzeeboot is dat zij langdurig onder water kan werken en zich lang verborgen kan houden. Het is zelfs niet de bedoeling dat zij aan de oppervlakte komt, als dat niet noodzakelijk is.
Aan de oppervlakte of nog heel dicht daaronder is ze zichtbaar op de radar. Op geringe diepte ook nog met het oog, vooral vanuit de lucht. Er zijn nucleaire onderzeeboten met een maximum snelheid boven water 32 knopen (60km/uur) en onder water 35 knopen (65km/uur). Huidige Nederlandse onderzeeboten van de Walrusklasse halen een maximum snelheid boven water van 15 knopen (27km/uur) en onder water 20 knopen (37km/uur).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Bordensteker, Ballast blazen is de vertaling uit het Engels van “ballast tank blow". Dat is een procedure die gebruikt wordt aan boord van onderzeeboten in een noodsituatie. Onder hoge druk wordt het water sneller dan snel uit de ballasttanks geblazen zodat het schip snel naar de oppervlakte kan stijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@JoanDArc: Je hebt gelijk, mijn info was verouderd.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
een onderzeeboot gebruikt bij onderwater opdrachten nooit een anker
De Nederlandse Marine heeft vier duikvaartuigen, dat zijn meer platbodems om duikers ondersteuning te laten bieden aan de duik en demonteer-groepen en voor beveiliging van havens.
De Nederlandse Marine heeft vier conventionele onderzeeboten (‘subs’ is het jargon voor onderzeeboten). Zij hebben een diesel-elektrische voortstuwing. Nucleaire onderzeeboten heeft Nederland nooit gehad. Zij hebben een anker, maar alleen om ten anker te gaan, bv aan de rede van Den Helder of ergens vlak voor de kust.
Een onderzeeboot regelt haar diepte door middel van een aantal ballasttanks. Om onderwater te gaan worden de hoofdtanks gevuld met water. Daarna worden de trimtanks afgetrimd op neutrale vaart, dat wil zeggen dat de onderzeeboot net zo zwaar is als het water dat hij verplaatst waardoor hij volgens de wet van Archimedes in rust niet zal stijgen of dalen.
Hier betekent aftrimmen het in evenwicht brengen van een onderzeeboot voor de vaart onder water, nodig om haar in het water te laten 'zweven' en accuraat te kunnen besturen. Zodra zij op de opgegeven diepte is gebracht worden de duikroeren in een neutrale stand gezet. Zakt het voorschip, dan is dit te zwaar en wordt er water vanuit speciale trimtanks van voor naar achter gepompt. Komt ook voor wanneer torpedo's zijn gelanceerd of een bemanningslid van achter naar voor loopt of vice versa. Deze plaatselijke gewichtsverandering wordt gecompenseerd door waterverplaatsing in het trimsysteem.
Om te stijgen of te dalen wordt gebruikgemaakt van de zgn. duikroeren. Deze bevinden zich bij aan weerszijden van de romp (voor en achter), of in het midden, aan weerszijden van de toren. Een onderzeeboot heeft snelheid nodig om gecontroleerd te kunnen stijgen of dalen.
Bij de huidige onderzeeboten is het mogelijk om alle machines op afstand te bedienen vanuit de commandocentrale. Bij deze manoeuvres onder water komt er geen anker aan te pas.
Een onderzeebootcommandant heeft veel tactische mogelijkheden maar de essentie is dat hij de onderzeeboot zo stil mogelijk houdt (bv met zeer langzame sluipvaart) en gebruik maakt van zijn omgeving. Hij kan zich bijvoorbeeld in een warmer gebied verstoppen als fregatten naar hem zoeken; deze temperatuurlaag fungeert dan als schild en de sonarsignalen van fregatten ketsen af op de laag en vinden niets. De "sub" kan ook doodstil op de zeebodem gaan liggen. Zo zijn al veel onderzeeboten ongedetecteerd gebleven. Kennis van zout- en temperatuurlagen van de omgeving is ook erg belangrijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hier kun je o.a. de onderzeeboot Hr. Ms. Tonijn bezichtigen.
http://www.defensie.nl/onderwerpen/musea/inhoud/marinemuseum
Bordensteker
9 jaar geleden
+
Toen dit uitstekende antwoord er nog niet stond, was ik al op zoek gegaan naar meer online informatie. Ik had daarbij tevens een paar lijntjes naar insiders uitliggen. En ik wilde daar even de reacties op afwachten. Mijn ene zegsman schreef na ruggespraak met een insider dat een onderzeeboot nooit onder water voor anker gaat. Hij benadrukt dat elektrisch varen erg stil is.
Stilliggend op een bepaalde diepte blijven zweven is zonder snelheid niet te doen (hieruit leid ik af dat de duikroeren hier toch een rol in spelen, anders zou stilliggen of varen in mijn ogen niets uitmaken), en de horizontale stand goed houden vereist water van voor naar achter pompen en omgekeerd, hetgeen dan weer lawaai maakt.
Er bestaat op deze regel een uitzondering, en en dat is als de boot stabiliteit kan ontlenen aan een zoutere laag in het water. Een goed afgetrimde boot kan stil gaan liggen op een zoutlaag die zwaarder is dan de laag waar de boot zich zelf in bevindt. De grotere opwaartse druk van de onderlaag maakt dat mogelijk. Maar dit komt alleen soms in diep water voor. In ondiep water is er altijd te veel vermenging van water met verschillende zoutgehaltes, dus daar werkt dit niet. De andere zegsman wijst op het “paraplu”anker dat een onderzeeboot aan een staaldraad kan neerlaten. Daarmee kan (volgens de door hem geraadpleegde insider) een onderzeeboot wél op stroming stil blijven liggen onder water. Volgens deze bron gebeurt dit een enkele keer, maar prefereert men meestal om stil op de bodem te gaan liggen.
Mij lijkt dat de duikroeren ook hier in de aanwezige stroming een rol spelen. Na alles wat ik over het onderwerp gevonden heb, en met alleen een getrapte toegang tot de deskundigen, merk ik dan nog op: áls je in stroming ankert, zul je net als een oppervlakteschip bijvoorbeeld 7 maal de afstand tot de bodem als ketting of kabellengte moeten geven om het anker in staat te stellen zich voldoende in te graven om de boot tegen te kunnen houden. Daar ben je wel even mee bezig en daar heb je ook ruimte voor nodig. En je wil niets doen dat hoorbaar is voor de vijand.
Van al dat op de bodem neergelegde gewicht wordt de boot lichter en daar moet je dus voor bijtrimmen. Door de op sommige plaatsen aanzienlijke effecten van het getij zal de stroming mogelijk niet constant zijn.
Het werken met het anker lijkt dus ook mij, vergeleken met sluipvaart of op de bodem gaan liggen, geen erg praktische aanpak.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Diesel-elektrisch varen is relatief geruisloos.Het is onder water niet bepaald muisstil. Het is een wereld van geluiden: het eerste leert men: degene die het stilst is en het verst kan horen zal winnen.
De Nederlandse onderzeeboten hebben een diesel-electrische voortstuwing en tasten de zee af met de passieve Sonar.
Fregatten gebruiken de actieve Sonar omdat ze zelf veel lawaai maken.
De VS, Groot-Brittannië, Frankrijk, China en India hebben onderzeeboten die op kernenergie varen (nucleaire onderzeeboten dus).
Duikroeren doen geen dienst bij het onder water stilliggen. Zij worden alleen gebruikt bij het stijgen of dalen van de onderzeeboot. (Misschien was ik die insider wel, zou zo maar kunnen, hoewel je hebt het over "hij").
Bordensteker
9 jaar geleden
De huidige Nederlandse onderzeeboten zijn diesel-elektrisch. Ze kunnen dan uiteraard aan de oppervlakte varen, en ze kunnen diesel-elektrisch aangedreven dicht onder de oppervlakte blijven varen waarbij de diesels lucht happen via een soort grote snorkel. Bij de Marine heet dit “snuiveren”. Daarbij val je op het eerste gezicht eigenlijk niet meer op maar ben je voor de goede apparatuur en geschikte volgmethoden met enige moeite nog te vinden, te horen en (uiteindelijk ook nog) te zien.
Om dieper te duiken en de vijand af te schudden of hem helemaal geen kans te geven je te vinden worden de diesels gestopt (die kunnen geen lucht blijven aanzuigen voor de verbranding van brandstof, en zo wordt het ook een stuk stiller) en wordt er op de accu’s zuiver elektrisch gevaren, waarbij men dat eventueel extra langzaam en extra stil in “sluipvaart” kan doen. Mijn ene bron zegt dat geruisloos stilliggen op een bepaalde diepte “niet te doen is”, omdat je dan de boot alleen met water overpompen vlak kunt houden, begrijp ik, en daardoor word je hoorbaar, maar dat “onhoorbaar” netjes op diepte blijven met enige snelheid wél kan. Ik vermoed dat hij de stroming waarin je aan je anker stil ligt daarbij als onvoldoende voor de handhaving van de horizontale stand aanneemt, want langzaam varend zou het volgens hem wel kunnen. Dus viel voor mij het vermoeden niet te vermijden dat er toch een beetje met roeren gewerkt wordt. Maar hier moet ik misschien onderscheid maken tussen zuivere duikroeren en de X-roeren achteraan de Walrusklasse boten. Die zullen wel meer effect kunnen hebben wanneer de schroef draait. De andere zegsman had het vermoeden dat aan je anker ondergedoken stilliggen “op stroming” in beginsel wél mogelijk is (zij het ongebruikelijk), en heeft dat voor alle zekerheid nog geverifieerd bij een kennis uit de onderzeedienst-wereld.
Ik ga mijn zegslieden en hun bronnen niet aan een nader kruisverhoor onderwerpen. Op mijn werk zijn er ook uiteenlopende meningen te vinden over hoe je onder verschillende omstandigheden zoal met verschillende soorten treinen kunt remmen. Op een theoriedag viel eens de hele klas als één man over mij heen – tot de instructeur ze wist te bedaren en vervolgens mij gelijk gaf. Ik heb een breed denkraam kennelijk, maar anderen zijn rechter in de leer en zien mijn kronkels al snel voor een denkkraam aan!
Bordensteker
9 jaar geleden
Over het geslacht van de door mijn bronnen geraadpleegde onderzeedienst-insiders heb ik mij, voor zover ik kan nagaan, nergens uitgelaten. “Hij” slaat op een van mijn zegslieden zelf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uw betoog bevat nogal wat onjuiste aannames en vermoedens.
Om dieper op het wel of niet “snuiveren” in te gaan in verband met het aan de oppervlakte komen, moet ik het o.a. gaan hebben over AIP-systemen met betrekking tot MOE's.
Mocht u hierover willen discussiëren, dan kunt u contact zoeken met TNO.
Hoe interessant het onderwerp ook is, daar is hier geen ruimte voor en ook het is ook niet de bedoeling van de vraag van Cryofiel.
Een onderzeebootcommandant heeft veel mogelijkheden om stil en ongezien te blijven liggen, maar daar ga ik verder niet op in.
Veel van wat Harer Majesteits Walrussen kunnen en doen blijft geheim.