Kan een duikboot voor anker gaan?

Een normaal schip kan voor anker gaan als het zonder motorkracht op dezelfde plek wil blijven.

Een duikboot wil soms ook op dezelfde plek blijven. Vooral militaire duikboten willen daarbij het liefst geen motor gebruiken om te voorkomen dat ze afdrijven, omdat een werkende motor door de vijand kan worden opgemerkt. Ik kan me daarom voorstellen dat een duikboot, net als een normaal schip, voor anker zou willen gaan.

Kan dat? Kan een duikboot voor anker gaan? Zo ja, hoe werkt dat?
 

Toegevoegd na 2 dagen:
 
Sorry, ik heb een fout gemaakt in de terminologie.

Ik bedoel geen duikboot, maar een onderzeeboot / onderzeeër.
 

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja, dat kan. Want een sub heeft een anker.

Een onderzeeër vaart ook vaak aan de oppervlakte, en kan zeker ook dan niet zonder, althans bij het stilliggen. :-) Ze zitten bij een onderzeeër uiteraard “opgetrokken” netjes passend in de gestroomlijnde vorm van het schip, aangezien je anders inderdaad enorme wervelingen en daarmee weerstand en stromingsgeluid op zou wekken. https://answers.yahoo.com/question/index?qid=20080116143109AA8LW55 En ook hier werkt men met kettingen: http://maritime.org/doc/fleetsub/chap15.htm#15A Dat zal toch gauw wat lawaai maken, en ik heb meermalen gelezen dat men bij acties in de buurt van de vijand soms op de bodem gaat liggen, maar nooit dat men "onder water drijvend" (dus zwevend zoals een luchtballon) stilliggen doet met behulp van een anker (wat je dan ook onmiddellijk moet compenseren door ballast te blazen (wat denk ik meer opvalt dan zachtjes varend met hoogteroer precies in trim op diepte te blijven), want door het anker op de bodem te gooien wordt de boot flink lichter en zou hij dus recht boven het anker aan de oppervlakte willen komen). + voor goeie vraag! Toegevoegd na 4 uur: Korte beschrijving van anker van een onderzeeër, met twee afbeeldingen: http://img.groundspeak.com/waymarking/large/c3dc0066-9f97-4aa8-b8fb-880dea353a86.jpg http://img.groundspeak.com/waymarking/large/71e04fa3-65a0-455e-8e75-887a9e8faffa.jpg http://img.groundspeak.com/waymarking/log/large/3a1ef6fa-20b4-4879-b920-0993b95f4469.JPG Afbeelding van een in de rompvorm opgetrokken anker: http://boomer.user-services.com/drydock/990313-12-675.html Anker een stukje gevierd: http://boomer.user-services.com/photos/990313-13/990313-13-270.jpg Toegevoegd na 5 uur: Correctie: het onder water drijvend neerlaten van anker en ketting zou je uiteraard moeten compenseren door ballast innemen. Het ballast blazen komt aan de orde bij het lichten van het anker.

De Nederlandse Marine heeft vier duikvaartuigen, dat zijn meer platbodems om duikers ondersteuning te laten bieden aan de duik en demonteer-groepen en voor beveiliging van havens. De Nederlandse Marine heeft vier conventionele onderzeeboten (‘subs’ is het jargon voor onderzeeboten). Zij hebben een diesel-elektrische voortstuwing. Nucleaire onderzeeboten heeft Nederland nooit gehad. Zij hebben een anker, maar alleen om ten anker te gaan, bv aan de rede van Den Helder of ergens vlak voor de kust. Een onderzeeboot regelt haar diepte door middel van een aantal ballasttanks. Om onderwater te gaan worden de hoofdtanks gevuld met water. Daarna worden de trimtanks afgetrimd op neutrale vaart, dat wil zeggen dat de onderzeeboot net zo zwaar is als het water dat hij verplaatst waardoor hij volgens de wet van Archimedes in rust niet zal stijgen of dalen. Hier betekent aftrimmen het in evenwicht brengen van een onderzeeboot voor de vaart onder water, nodig om haar in het water te laten 'zweven' en accuraat te kunnen besturen. Zodra zij op de opgegeven diepte is gebracht worden de duikroeren in een neutrale stand gezet. Zakt het voorschip, dan is dit te zwaar en wordt er water vanuit speciale trimtanks van voor naar achter gepompt. Komt ook voor wanneer torpedo's zijn gelanceerd of een bemanningslid van achter naar voor loopt of vice versa. Deze plaatselijke gewichtsverandering wordt gecompenseerd door waterverplaatsing in het trimsysteem. Om te stijgen of te dalen wordt gebruikgemaakt van de zgn. duikroeren. Deze bevinden zich bij aan weerszijden van de romp (voor en achter), of in het midden, aan weerszijden van de toren. Een onderzeeboot heeft snelheid nodig om gecontroleerd te kunnen stijgen of dalen. Bij de huidige onderzeeboten is het mogelijk om alle machines op afstand te bedienen vanuit de commandocentrale. Bij deze manoeuvres onder water komt er geen anker aan te pas. Een onderzeebootcommandant heeft veel tactische mogelijkheden maar de essentie is dat hij de onderzeeboot zo stil mogelijk houdt (bv met zeer langzame sluipvaart) en gebruik maakt van zijn omgeving. Hij kan zich bijvoorbeeld in een warmer gebied verstoppen als fregatten naar hem zoeken; deze temperatuurlaag fungeert dan als schild en de sonarsignalen van fregatten ketsen af op de laag en vinden niets. De "sub" kan ook doodstil op de zeebodem gaan liggen. Zo zijn al veel onderzeeboten ongedetecteerd gebleven. Kennis van zout- en temperatuurlagen van de omgeving is ook erg belangrijk.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100