Hoe spreekt een kapitein zijn stuurlieden aan op een koopvaardijschip?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Boten
2K

Het beste antwoord

De gezagvoerder spreekt zijn stuurlieden aan met de functie die zij hebben. Een stuurman spreekt hij aan met 'stuur', ongeacht of het een 1ste, 2de of een derde stuurman is. Moet er onderscheid zijn omdat er toevallig twee stuurlieden staan, dan roept hij hé 1st, of hallo 2de. Zijn het allemaal buitenlanders dan wordt de Engelse taal gebruikt, dus tegen de 1ste stuurman: Chief, of first. Second als het om de tweede stuurman gaat enz enz.

Toegevoegd na 1 uur:
De Hoofdwerktuigkundige (HWTK) of de Machinst (als er maar één is) wordt aangesproken met Meester.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Voor- en achternamen worden vermeden?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Damrak, dat klopt, die worden niet gebruikt. Dat wil niet zeggen dat de gezagvoerder de achternamen niet kan kennen, die staan nl op de monsterrol en in de monsterboekjes. Maar achternamen zijn aan boord niet van belang.
Men kent meestal elkaars voornaam wel, maar daar roept men iemand niet mee. De kapitein is daar ook meestal niet in geïnteresseerd
Ook tijdens normale gesprekken, zoals: er komt slecht weer, spreekt men vaker: "het wordt slecht weer boots'. "Inderdaad stuur, wanneer hebt u de hondenwacht?" (Het is maar een voorbeeld). Ik zie ook toevallig een vorige vraag, ik kom daar later op terug. Het gegeven antwoord is namelijk onjuist.
https://www.startpagina.nl/v/vervoer/boten/vraag/594962/reden-ervan-vrachtschepen-tegenwoordig-haast