hoe kan het dat boten tegen elkaar aan botsen als ze ver van elkaar varen?

Ik heb nooit kunnen begrijpen dat boten die tientallen kilometers van elkaar af zijn,het kunnen presteren om toch tegen elkaar aan te kunnen varen.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Boten
1.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kruisende koersen , nog voor langs willen steken . Het totaal ( vaak ) verkeerd inschatten Vd snelheid van een grote lange boot . ( lengte bepaald de snelheid bij niet in plannee ) . Bij paralel lopende koersen ( niet bij een km ) in relatief ondiep water is er een constante zuiging naar elkaar toe . Op volle snelheid kan een normale grote vracht boot niet makkelijk van richting wijzigen ( van koers )

Antwoorden (2)

Inderdaad, als ze tientallen kilometers uit elkaar varen kunnen ze niet botsen. Het wordt wel penibel als er meerdere schepen door een smalle vaargeul moeten en snel uitwijken is er bij grote schepen niet bij.
7 jaar geleden
Zo lang schepen tientallen kilometers uit elkaar liggen kunnen ze niet tegen elkaar aanvaren, daarvoor zullen ze toch echt eerst dichter bij elkaar in de buurt moeten komen. Nou hebben moderne schepen allerhande maatregelen om dit te voorkomen, daarom gebeurt dit bijna nooit.

MAAR... Er kan natuurlijk altijd iets misgaan met de bemanning, de besturing of de apparatuur op een schip waardoor ze toch gevaarlijk dicht bij elkaar in de buurt komen.

De grootste en zwaarste schepen ("supertankers") kunnen wel 20 minuten nodig hebben om tot stilstand te komen! Als er twee van die sjoekeloekels op elkaar afkomen in een diepe vaargeul en ze hebben weinig bewegingsruimte dan moet je er dus gewoon op tijd bij zijn om een aanvaring te voorkomen, en in zeldzame gevallen lukt dat dus niet.

Nou kost van richting veranderen natuurlijk minder tijd dan stoppen, maar a) dat kan niet altijd i.v.m. ander verkeer, waterdiepte of falende apparatuur/stuurinrichting, b) het kan dus nog steeds minuten duren voordat schepen voldoende van richting zijn veranderd, en c) is het mogelijk dat door een fout de beide schepen dezelfde kant op sturen in hun ontwijkingsmanoeuvre.

Kortom: het gaat gezien de vele vaarbewegingen vrijwel altijd goed, maar als er maar genoeg problemen op elkaar gestapeld worden kan het soms gewoon te laat zijn. 't Zijn geen roeibootjes :)