Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zou je een automotor in een boot kunnen monteren?

Aangezien je voor een prikkie een simpel speedbootje op de kop kunt tikken en buitenboord/binnenboort motoren zo schandalig duur zijn stel ik deze vraag.

Een blok uit een oude golf gti bijvoorbeeld zou supersnel worden.

Een oud dieseltje is ook een goedkope oplossing.

Onderdelen genoeg te krijgen voor weinig.

De versnellingsbak zou je zelfs kunnen laten zitten om het toerental van het blok ten opzichte van de schroef te kunnen regelen.

Waarom word dit alleen nooit gedaan? Wat zie ik over het hoofd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Boten
7.7K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

Je vergeet het gewicht van de motor die je er in moet plaatsen, zo'n 500 kg voor je golfje. Is een boel gewicht voor een snelle boot
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is mogelijk.
In Thailand heb ik dit veel gezien op de zogenaamde long-tail boten. Waarbij de schroef direct vastgezet is op de uitgaande kruksas (dus zonder versnellingsbak).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ooit van de schippers van de Kameleon gehoord :P
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het kan natuulijk wel moet je even navragen of dat er ook een automaat in kan dat werkt ook mechien als keerkopeling
sucses
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mij is ekend dat een motor van een polo makkelijk in een 8 meter lang kruisertje kan maar dergelijke motoren in een speedboat wl niet, te zwaar en te groot.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook even aan de koeling denken dan.
op een boot is het niet handig om een radiateur te gebruiken.
daarom hebben boot motoren normaal een watergekoeld uitlaat spruistuk dat gekoeld word dmv vaarwater.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding