Is een katalyt wandkachel (gas) veilig?

Ik ben op zoek naar een gaskachel die geen afvoerpijp nodig heeft en toch in een kleine ruimte kan worden gebruikt als verwarming. Ik vond op Marktplaats iets dat daartoe zou dienen, men heeft het over een katalyt wandkachel. Die zou bijna perfecte verbranding hebben, waarbij minder dan 1 procent van de gas onverbrand zou vrijkomen of zoiets. Er moet wel nog gevenileerd worden en men schrijft hem niet te gebruiken tijdens het slapen. In hoeverre is zoiets veilig om als verwarming in een kleine boot (7m) te gebruiken als verwarming?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Boten
2.7K

Het beste antwoord

Oh, is het voor een boot! Ik heb vanmiddag al een kachel-vraag van jou beantwoord, maar die stond onder huis en tuin.

Ik vind kachels zonder afvoer niet geweldig. Je moet altijd een deur of raam hebben open staan (tocht!) om verse lucht toe te voeren en verbrandingsgassen (dat is hoofdzakelijk waterdamp) af te voeren. Als er te weinig verse lucht binnen komt kun je onvolledige verbranding krijgen, dus koolmonoxide - tenzij daar een beveiliging voor op zit. De vochtige lucht geeft een bedompte sfeer en beslagen ramen. Vanwege het gevaar moet je dus inderdaad niet in slaap vallen bij zo'n ding.

Ik raad je aan om eens bij kachels voor campers en caravans te gaan zoeken. Deze zuigen lucht aan van onder de bodem van de camper en de afvoer gaat met een flexibele buis (doorsnede 9 cm) door het dak naar buiten. Lucht aanzuigen via de bodem van een boot is misschien moeilijk ;-) maar je zou de kachel op een verhoging van 10 cm kunnen plaatsen en zorgen dat er verse lucht onder die verhoging kan komen bijv. via een horizontale buis naar een naastgelegen ruimte, die natuurlijk wel in verbinding moet staan met de buitenlucht.

Toegevoegd na 1 dag:
Aanvulling:
Dit type kachel zou ook kunnen. Aan- en afvoer kan met 2 korte horizontale buizen. Worden al jaren veel in vrachtwagens toegepast.
http://www.dewitschijndel.nl/truma-e-2400-kachel/
Tip: http://link.marktplaats.nl/m869838843