Is het technisch/praktisch gezien haalbaar een kleine houtkachel te installeren in een 7 meter zeilbootje?

Ik overwoog allerlei verwarmingen, zoals Zibro, Truma, Webasto... tot ik me ging afvragen of ik niet gewoon een gezellig houtkacheltje zou kunnen installeren in mijn zeilbootje. Mijn zeilbootje is van staal, en er is een plek die me geschikt leek om een klein kacheltje in te installeren. Ik vroeg me daarbij ook af of de afvoer naar buiten lang moet zijn om voldoende afzuiging te krijgen naar buiten?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Boten
1.2K
paulus811
9 jaar geleden
Waarom neem je geen eberspacher? Die haalt diesel uit je tank en blaast heerlijke warme lucht je boot in.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In een zeilboot van die afmeting zit toch nooit een dieselmotor?!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb wel in klassieke bootjes een houtkachel gezien . Maar ze zijn zwaar . En ja een zeil boot gaat schuin . Maar het bestond zeker van die kleine dichte kacheltjes waar ook nog op gekookt werd .
paulus811
9 jaar geleden
Nee er zal geen dieselmotor in zitten, maar je kunt toch een tankje hebben zonder dieselmotor?

Antwoorden (1)

Praktisch is het mogelijk. Pijp ongeveer 2 meter boven het dek uitlaten steken dan heb je genoeg trek. Zou het stuk boven het dek los monteren want dan pak je hem eraf als je gaat zeilen. Zorg aub voor voldoende ventilatie anders is het snel afgelopen omdat je dan te weinig zuurstof en te veel koolmonoxide in je bootje hebt.

Koop wel een klein kacheltje die voluit kan branden.