Waarom heet een duikboot niet duikschip ?

in en film zei iemand :'' nice ship !" de reactie was :" she's a boat !!!!'

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Boten
1.7K

Het beste antwoord

Tussen schip en boot bestaat een subtiel verschil dat echter niet duidelijk af te bakenen is. Het is een kwestie van taal en
conventie.

Over het algemeen wordt met een schip iets groters bedoeld dan met een boot. Een roeischip bestaat niet, een schip is te groot om te roeien. Men spreekt dus van een roeiboot. Een manier om het verschil tussen een boot en een schip aan te duiden is: "een schip kan wel een boot vervoeren, maar een boot kan geen schip vervoeren".

Dus... in een duikboot past over het algemeen geen schip. Maar in een beetje schip past wel een duikboot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een boot is meestal een kleine versie van een schip, een schip is meestal iets waarop luxe te vinden is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoord van Gee kan ik mezelf ook in vinden. Maar even voor de informatie duikboten zijn uitgestorven. Tegenwoordig heten het onderzeeboten. Duikboten gingen alleen onderwater om aan te vallen of bij dreigend gevaar omdat toen de middelen beperkt waren om langer onder water te blijven. Bij de huidige onderzeeboten word er water en zuurstof gegenereerd uit het zeewater en is er de "snuivermast" die opgelaten wordt op periscoopdiepte om lucht te verversen en de diesels te voorzien van lucht zodat de onderzeeboot in principe onbeperkt onderwater kan blijven. Bij een nucleaire onderzeeboot is de enige beperking de bemanning en het voedsel. Bij een diesel electrische onderzeeboot komt daar de brandstof nog bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een schip vaart op de wind en een boot met een motor als stuwende kracht, het is zeilschip en motor boot en dus ook duikboot want over het algemeen staat er weinig wind onder het wateroppervlak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en waarom heet een speedboot niet een speedschip?