Wat is het verschil tussen een duikboot en een onderzeeër?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Boten
12.5K

Het beste antwoord

Een Duikboot is een boot die normaal gesproken boven water vaart en ook de beste stroomlijn heeft om boven water te varen, maar zijn aanval op een vijandelijk schip boven water uitvoert om vervolgens daarna of bij dreigend gevaar onderwater veilig kan ontsnappen.
Een onderzeeër is gebouwd om onderwater te varen en heeft dus ook de beste stroomlijn voor onderwater (druppelvorm).
Een onderzeeër zal de aanval op de vijand dus ook van onderwater uitvoeren en daarna maken dat hij wegkomt.
Sinds de oorlog vaart men alleen nog met onderzeeërs omdat met de komst van de moderne elektronica duikboten te makkelijk te detecteren zijn.
Het heeft dus niets met nucleair te maken.
De Nederlandse marine vaart met 4 dieselelektrische onderzeeboten (walrus klasse) deze moeten regelmatig boven water komen om met de dieselgeneratoren te draaien die vervolgens de accu's opladen voor de voortstuwing (onderzeeërs varen nl met een elektromotor,is ook lekker stil).
Nucleaire onderzeeboten kunnen langer onder water blijven omdat ze geen dieselmotoren aan boord hebben die lucht nodig hebben om te draaien.

daarom worden dieselelektrische boten vaak duikboten (om te duiken) genoemt en nucleaire onderzeeërs.

Daarbij komt ook bij dat een onderzeeër statische diepte kan kiezen en een duikboot niet.

Maar al met al word het vaak literair door elkaar gebruikt en alleen met nautisch taalgebruik onderscheid gemaakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens van Dale zijn het synoniemen. Het is dus hetzelfde woord en is er geen verschil
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is wel degelijk een verschil zoals firreball uitlegt. Niet alles wat in vandelle staat is 100 procent juist.