Buitenboordmotor slaat af. Hoe kan ik dit verhelpen ?

Het is een 4 takt 4 pk Mercury. Als ik de motor aanzet doet hij het voor een tijdje en dan slaat ie af. Ik kan hem dan wel weer gewoon aandoen, maar daarna valt hij weer uit.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Boten
41.8K

Antwoorden (2)

Er zijn een paar redenen waarom de motor af kan slaan, vaar je op de ingebouwde tank? dan kan het zijn dat de ontluchting van de tankdop niet goed werkt of niet open staat. De tank gaat dan na verloop van tijd vacuüm trekken waardoor de carburateur te weinig benzine krijgt. Het kan ook zijn dat de kleppen gesteld moeten worden. Als de klepspeling te weinig is kan het zijn dat bij warme motor 1 van de kleppen een heel klein beetje open blijft staan waardoor de motor afslaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zit aan ijsvorming in de carburateur te denken. (Is het een motor met carburateur of zijn dit soort motoren tegenwoordig ook al met inspuiting?)
Normaal gesproken zou het dan in de winter erger geweest moeten zijn, maar ja, met dit soort zomers ...
Vroeger zat er onder de motorkap van elke benzine-auto een omschakelbare luchttoevoer naar de carburateur, zodat de aangevoerde lucht in de winter eerst over een deel van de warme uitlaat geleid werd. Dit hielp om te voorkomen dat de lucht bij het bijmengen van verdampende benzine zo koud werd dat luchtvochtigheid op de carbuarteurwanden kon neerslaan, waardoor het hele inlaatkanaal langzaam dicht kon vriezen.
Ik zou me kunnen voorstellen dat buitenboordmotoren iets dergelijks gebruiken. Carburateurijs kan voorkomen bij vochtig weer en dan zelfs bij temperaturen ruim boven nul, soms tot wel 20 à 25 graden Celsius boven nul: de verdampende brandstof maakt de keel van de carburateur veel kouder dan de omgeving. Zodra de motor stilvalt, smelt het ijs zeer snel weg, in elk geval ver genoeg dat-ie weer kan draaien, en hij wil dan ook best weer aanslaan! Maar daarna gaat het dan opnieuw mis.
Doordat auto's tegenwoordig allemaal injectie hebben (anders konden de fabrikanten niet voldoen aan de steeds strengere milieu-eisen: dus ook goedkope modellen hebben injectie!), hebben veel mensen geen weet meer van het fenomeen carburateur-ijs.

Ik kom er nu niet aan toe om dit helemaal uit te zoeken, maar ik kan me voorstellen dat scheepsmotoren op benzine nog niet allemaal met die nieuwe mode zijn meegegaan.

Als je metéén na het afslaan het luchtfilter kunt wegnemen, kun je wellicht het ijs zelf zien zitten.