Wanneer noem je een vaartuig een boot en wanneer een schip

een boot zou klein en/of voor plezier zijn. Echter spreken we wel van een duikboot.
Het kan zowel een vissersboot als een vissers schip zijn. wanneer is het het één en wanneer het ander?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Boten
3.1K

Antwoorden (7)

Je moet ook eens over een "schuit" beginnen. Daarmee kun je een echte zeesnobist tot waanzin drijven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als schip worden alle vaartuigen beschouwd die ten minste 25 registerton (1 registerton ≈ 2,83 m³) meten en die gewoonlijk op zee gebruikt worden voor het vervoer van personen of goederen, voor de visvangst, voor de sleepdienst of voor elk ander zeevaartbedrijf.

Dus de andere gevallen zijn boten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er is geen bepaalde scheiding tussen schepen en boten. Het is een kwestie van lokale gebruiken.
Duikboten worden duikboten genoemd omdat men dat vroeger een lafhartige manier van oorlog voeren vond.
Het woord boot wordt door zout water matrozen ook wel denigrerend gebruikt. Metname richting zoet water matrozen die natuurlijk niet kunnen varen.
Bij de marine wordt vaak het verschil gemaakt dat de schepen die door de koning(in) een naam worden gegeven (HMS) schepen zijn en boten niet. Behalve bij duikboten dan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het Wikipedia-artikel van de vorige beantwoorden geeft de benaming aan in het normale spraakgebruik. In de wet ligt het anders.

In de wet (Boek 8) staat dat een schip elk voorwerp is dat gebouwd is om te drijven, en dat drijft of heeft gedreven. Daarnaast is een schip-in-aanbouw gedefinieerd als een schip.

Ook een klein roeibootje is dus een schip in de zin der wet.

Een oude houten poort die bij een storm in het water is gewaaid, is geen schip: hij is niet gebouwd met als doel te drijven. Een oude houten poort die ik aan mijn buurjongens geef, zodat zij hem als vlot kunnen gebruiken, is wel een schip: dan is diezelfde poort namelijk wel bedoeld om te drijven.

Ook een badeend is officieel een schip. Een nieuwe badeend vers uit de verpakking is nog geen schip - hij is wel bedoeld om te drijven, maar hij drijft nu niet en hij heeft nog nooit gedreven. Tenzij de badeendfabriek de eend aan een kwaliteitscontrole heeft onderworpen: dan heeft de eend gedreven, en is hij dus een schip.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een veel gebruikte indeling in de pleziervaart is deze:

een boot kan achter een auto op een trailer
een schip niet.

Simpel en duidelijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je vracht vervoert is het over het algemeen een schip. Als het de bedoeling is geen vracht te vervoeren is het een boot. Maar je hebt dan ook weer een stoomboot en passagiersschip.
Het is dus niet eenduidig.

Een ding staat wel vast. Alles wat normaal achter een auto gehangen kan worden, is een boot.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor de duidelijkheid: een kanonneerboot is dus een schip.