Word bij het schutten van schepen meer water verbruikt indien de sluis vol is met schepen,dan waneer er geen schepen inliggen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Boten

Antwoorden (2)

Nee minder water, de schepen nemen ruimte(lees water) in, dit kan er dan niet meer bij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als een schip een sluis in vaart , stroomt er water uit de suis , dus MET schepen verliest een kanaal minder water , wel is er soms een sluis met spaarbekkens , deze worden gebruikt bij sluizen met een groot hoogte verschil , bijvoorbeeld sluis 13 op de zuidwillemsvaart bij Nederweert heeft zo'n systeem , de sluis loopt dan afvarig voor de helft leeg in in een spaarbekken , dan word de spaarbekken afgesloten en de andere helft word dan via de beneden sluis deur geloost,opvarig gaat eerst de spaarbekken open om de sluis te vullen tot de helft en word dan afgesloten daarna laten de boven deuren het water in tot de sluis vol is , in belgie en frankrijk zijn ook scheepsliften en hellingen , de schepen varen dan in een bak en deze gaat omhoog terwijl in een andere bak neer daalt ,men laat dan in de bak die van boven naar beneden moet iets meer water lopen , zodat deze vanzelf naar beneden gaat en de andere bak omhoog trekt/hijst , bij dit systeem is nagenoeg geen waterverlies