Is dit de ijsberg die de Titanic heeft laten zinken?

Binnenkort wordt een foto geveild die genomen is vanaf de S.S. Etonian, twee dagen voor de ondergang van de Titanic, dus op 12 april 1912. Men zegt dat dit de ijsberg in kwestie is. Kan dat zo zijn?

Toegevoegd na 4 uur:
http:www.rrauction.compreview_itemdetail.cfmin=42

Picture for question
11 jaar geleden
in: Boten
2.1K

Het beste antwoord

Op http://nl.wikipedia.org/wiki/Titanic_(schip) staat een foto met deze toelichting:

"Foto van een ijsberg, gemaakt door een bemanningslid van de Prinz Adelbert op 15 april 1912. Een rood verfspoor werd langs de waterlijn waargenomen, waardoor deze berg wordt gezien als de oorzaak van de aanvaring." Zie de foto bij mijn antwoord.

De ijsbergen op de foto's hebben nogal wat zichtbare overeenkomsten, dus er is een grote kans, dat de ijsberg van jouw foto de ijsberg van de aanvaring is.

Toegevoegd na 1 minuut:
De foto bij mijn antwoord is genomen ná de ramp, dus na 14 april 1912.

Toegevoegd na 23 minuten:
Het veilinghuis zelf is er niet helemaal zeker van.

Op de website van het veilinghuis http://www.rrauction.com/The-Iceberg-that-Sunk-Titanic.html staat bij de beschrijving van de foto vermeld: "[...] this photograph may well picture the iceberg everyone has been talking about for the past 100 years."

Toegevoegd na 40 minuten:
Er staat verder nog: "Photo shows a massive iceberg with a very odd elliptical shape [...]", wat betekent dat de vorm van de ijsberg erg zeldzaam of vreemd is.

Dat maakt de kans (weer) groter dat de foto's van jouw vraag en mijn antwoord van dezelfde ijsberg zijn.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Supermooi antwoord, en prima uitzoekwerk.
Dik verdiende plus, Antoni!
Antoni
11 jaar geleden
Dankjewel!