tot welke leeftijd moet een kind een zwemvest of is het verplicht?

heb een bootje gekocht maar weet niet alles over reddingsvesten of zwemvesten

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Boten
16K

Antwoorden (2)

Er zit geen leeftijd aan gebonden. Het is afhankelijk of jij (als ouder) het verstandig vind om het kind een zwemvest aan te doen. Als het kind een zwemdiploma heeft, mag je er vanuit gaan dat hij/zij zichzelf kan redden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Idd moet je dan nog waakzaam blijven, maar ik ga er niet vanuit dat je het kind dan gelijk met windkracht 6 de waddenzee op stuurt :p
Als er voor het besturen van je motorboot een vaarbewijs nodig is, dan worden er tevens extra eisen gesteld aan de veiligheidsvoorzieningen aan boord. Zo moet er bijv een brandblusser aanwezig zijn en moeten er voldoende zwemvesten in de boot zijn. Genoeg voor het aantal passagiers.

Het zwemvest hoeft dus officieel niet gedragen te worden, maar het moet wel aanwezig zijn.

Voor boten waar geen vaarbewijs voor nodig is, zijn deze eisen er niet.

Verstandig is het natuurlijk wel, om kinderen altijd een zwemvest te laten dragen.

Sterker nog, ik als volwassene draag zelf ook altijd een zwemvest, zodra ik me op groot water begeef.