Is mijn motor nu defect?

Ik heb een buitenboordmotor een 5 pk yamaha en in de tank van deze motor zit euro 95 in, benzine van waarschijnlijk een 4-tak( blijkt achteraf).
Ik heb er even mee kunnen varen, maar hij ging steeds langzamer lopen en werd erg heet. Als hij weer koud was kan je weer even varen. Nu blijkt achteraf dat er 2-tak in moet. Wat kan ik nu het beste doen. Ik heb bij die benzine al wat 2-tak olie gedaan, maar probleem blijft. Is het mogelijk om de benzine eruit te halen, 2-tak benzine erin te doen en dan te laten draaien. Ik wil dat gaan doen Metbeen lege kliko die ik vol laat lopen met water En hang daar de motor in.
Heeft iemand een advies wat te doen of niet te doen?

Alvast bedankt,
Rik

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Boten
4.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oei , een twee takt krijgt z'n smering via de benzine , dus nu de olie ruim mengen , en hopen dat de boel heel gebleven is . De benzine is het zelfde alleen zit er in een bepaalde meng verhouding olie door heen. Zeg bijv , 1 op 20 dit is dus een voorbeeld check het boekje of zoek het op bij het merk . Ps niet de motor starten als de staart Vd motor NiET in het water is ! Ja dan wordt hij bloed heet , want via de staart wordt het koel water op gepompt . Dus niet je motor op het droge starten . En de meng verhouding kan per merk en type verschillen . Ik weet niet of je motor nu kapot is ! Meestal kunnen ze wel wat hebben . En anders het is een goed merk waarvan de onderdelen goed te verkrijgen zijn . Succes

Het beste antwoord

Ik weet niet hoe het zit met buitenboordmotoren en misschien klinkt mijn antwoord dom maar,

Mijn scooter loopt gewoon op euro 95 en is een 2-takt, zit wel automatisch systeem bij dat er olie bij komt. geloof dat de verhouding 1liter 2takt olie op 1000 liter benzine,

2 takt olie is puur voor de smering van de motor, dit word bij sommige cilinders niet automatisch gedaan door speciaal reservoir en daarom moet er 2 takt olie bij.

Denk als er schade is toegedaan aan de motor dat die momenteel onomkeerbaar is en dat die een warmloper heeft gehad maar zoals eerder vermeld heb ik alleen verstand van scooter en vanuit daar reflecteer ik hierop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mengverhouding is 1:25 / 1:50. 1/1000 is nogal schraal.:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een scooter is dit normaal. google maar, of maak een een vraag aan hahaha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat hoef ik niet te googelen of te vragen...het is te schraal....
dit zou inhouden dat je (gerekend inhoud van een meng olie tankje 4 liter, op 10 liter benzine tank ) een keer om de 4000 tankbeurten wat olie bij zou moeten voegen.....geloof je het zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn olie resorvoir is 1 liter en tank inhoud 7 liter en gebruik al 2 jaar lang 1 liter 2 taktolie per 1000 kilometer. nooit motorische problemen gehad. dus vanuit mijn ervaring is dit correct dusja

Andere antwoorden (3)

Een motor zonder olie laten lopen is funest voor de motor. Grote kans dat je goede schade hebt gemaakt aan de motor. In een 2 takt motor gaat een mix van euro 95 en motorolie voor 2 takt buitenboordmotoren. Je kan nieuwe benzine met olie erin doen nadat je hem hebt leeggehaald, en hopen dat de schade beperkt is gebleven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een 2 takt buitenboord motor moet inderdaad mengsmering. Let er op dat niet alle oliën goed mengen met benzine! Er is speciale olie voor buitenboord motoren. Er zijn ook tankstations waar je mengsmering per liter kunt kopen. Wat ik zelf zou doen is de olie verhouding iets hoger maken. Hierdoor smeer je de motor weer wat beter mocht dit nog helpen. De motor gaat er alleen wat meer van roken. Ik hoop voor je dat de cilinder nog niet kapot is!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw Yamaha is een 2 cylinder en heeft een mengsmering van 1:100 Dit betekent dat hij aan een heel klein beetje olie genoeg heeft. Waarschijnlijk is je impeller stuk zodat hij geen koelwater naar boven pompt, daarom wordt hij heet.
Als het tegenvalt kunnen je zuigers ook beschadigd zijn.
Dus als je hem start in de kliko direct kijken of hij bij de staart water spuit, zoniet uitzetten en impeller vervangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En zo is het maar net. Als je vaak bent doorgevaren tot hij niet meer wil dan sloop je je motor. Een compressietest kan uitwijzen of de motor inwendige schade heeft opgelopen. Ik repareer buitenboordmotoren en denk dat eventuele reparatie niet meer zinvol is als de motor inwendige schade heeft. Even een litertje met 1:50 smeren kan geen kwaad. De motor (lagers) zijn helemaal droog en missen de dunne oliefilm. Voorzichtigheid is geboden. Controleer zeker ook je impeller.