hoe weet een kapitein hoe hij moet varen op zee?

Bijvoorbeeld navigeren op cruiseschepen

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Boten
3.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Via z'n navigatie . Een kaart plotter evt met radar overlay dus ook het radar beeld op de kaart . Bij boten noemen ze een NAVi met kaart een kaart plotter dan zie je de boot over de waterkaart varen daarop zie je de dieptes en eventuele aanloop havens . Dat gaat via het gps systeem precies zoals in de auto . Maar precies zoals het antwoord al geeft moet een goed Kaptein en stuurman het ook kunnen zonder gps dat is een twee drie niet uit teleggen . Als je weet waar vandaan je vertrekt en in welke richting ( kompas )en hoe snel je vaart ( de knopen ) Dan weet je ongeveer waar je bent . Dan zo lang je langst vaart en de kust ziet kan je via een driepunts peiling en de kaart en het kompas goed je positie bepalen . Op open zee wordt het lastig ja de stroming en de sterren . ja dat laatste alleen bij helder weer dus lastig . Nu is het een makki dankzij de gps NAVi . Iedere kapitein moet dit allemaal kennen ook zonder NAVi en weten zelfs op een zeilboot die buiten gaats gaat ( de zee op ). Begin met je vaar bewijs 1 enz. Op een cruise boot moet de kapitein er ook kennis van hebben de stuurman maar ook z'n assistenten . Op een klein jacht doet de kapitein het of bij wedstrijden een echte navigator ( dat gaat toch wel eens mis Google Volvo Ocean) Het is m'n hobby en soms m'n werk om jachten over te varen .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Kapperkort, grappig, jij spreekt van boten, ik altijd van schepen.
Dat komt door het verschil vanuit welke richting van de scheepvaart, binnenvaart, zeilvaart wij beide komen.

Het beste antwoord

Hoe dat precies gaat is moeilijk één, twee. drie uit te leggen in 2500 woorden.
Vroeger berekende men de positie dmv astronomische plaatsbepaling met behulp van een sextant. Men moest heel precies de tijd weten, die bepaalde de marconist.
Na het sterretjes schieten zat je te rekenen als een jonge hond.
Tegenwoordig vaart men op open zee via de satelietnavigatie, dan weet men ongeveer op vijftig meter nauwkeurig waar men zich bevindt.
De routes worden van te voren op de bijgewerkte zeekaarten aangegeven. Men moet weten waar de banken zitten en welke route men wil volgen. Dat moet men nog steeds uit de zeekaarten halen.
Bij het naderen van de haven kan het via de radar en via peilingen.
Men kiest twee punten die elkaar snijden en zo kan men uitrekenen en zien waar men zit. Heel dicht bij de haven is het gewoon naar buiten kijken.
Varen op zeeschepen of cruiseschepen (zijn ook zeeschepen) is precies gelijk.
Dit leer je allemaal op de zeevaartschool, tegenwoordig Maritieme academie

Als je cruiseschepen op de grote rivieren bedoelt, dan is het een kwestie van naar buiten kijken, de marifoon bedienen en via de kaarten weet je waar de eventuele ondieptes zijn.
Tegenwoordig vaart men op de binnenwateren (zeker de binnenvaartcruiseschepen) met behulp van elektronische vaarkaarten.

Toegevoegd na 7 minuten:
Tegenwoordig worden de zeeschepen uitgerust met transponders - een elektronisch apparaat dat een boodschap uitzendt als antwoord op een ontvangen boodschap - waardoor de bemanning zelf via satelietnavigatie (gps) de positie tot op de meter nauwkeurig kan bepalen.

Toegevoegd na 13 minuten:
Peilingen kunnen gebruikt worden voor de navigatie om positielijnen te verkrijgen en om het gevaar voor aanvaring te bepalen. Een peiling kan men nemen als men binnen een aantal mijlen uit de kust vaart en neemt men van een zichtbaar punt dat men kent. Peilingen dienen zo snel mogelijk achter elkaar genomen te worden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Peiling_(richting)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Overigens: dat alles is het werk van de stuurman, niet van de kapitein.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Gesp. echt waar? Tjeetje dan was ik klaar geweest met een antwoord in de trant van, dat hoeft hij niet te weten, als de stuurlieden het maar weten?
Alle gekheid op een stokje, dat vond ik geen juist antwoord.
Heb gewoon zo begrijpelijk mogelijk aan een jonge landrot uitgelegd hoe zo iets tegenwoordig hoofdzakelijk in zijn werk gaat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, jij gaf een prima antwoord en ik een prima aanvulling :-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zelf heb ik voor Scheepvaartinspectie op de brug gestaan van het m.s. Koningin Beatrix. Het was echt kapitein Herlé zelf die in HoekvanHolland en Harwich de haven in- en uitvoer. Hij had namelijk als een van de eerste vrijstelling van de verplichting van uitvaren en binnenlopen van een haven met een loods aan boord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Gesp, ik vond het zo sneu, omdat te vermelden aan een jong landrotje, dat een kapitein dat helemaal niet (meer) doet. Trouwens het hele varen is tegenwoordig een zaak van instrumentarium geworden en de kapitein allang geen God meer aan boord.
Ik moest eens als getuige-deskundige optreden in een strafzaak.
De rechter vroeg mij: maar wie is nou de baas aan boord als de kapitein slaapt?
Mijn antwoord: de kapitein slaapt nooit.
Algehele verwarring???? Hoe bedoelt u?
Een kapitein slaapt nooit, die rust!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Welke stuurman @Gesp?
De eerste, tweede of de derde stuurman?
tinus1969
8 jaar geleden
@Gesp, ik mag toch aannemen dat de kapitein eindverantwoordelijk blijft, en dus ook enige deskundigheid moet bezitten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik blijk met m'n eerste reactie veel misverstanden op te roepen. Natúúrlijk is (ook) de kapitein deskundig. Net als sommige andere bemannings- leden die er officieel niks mee te maken hebben redelijk op de hoogte zullen zijn.
Het enige dat ik wilde aangeven (als AANVULLING, niet als kritiek) is dat de stuurlieden de specialisten en de mannen van de dagelijkse praktijk zijn. En los daarvan: "hoe je moet varen op zee" vereist heel wat meer kennis van zaken dan alleen maar weten waar je bent. Als dat het enige was, kwam je met een appje op je mobieltje al een heel eind. :-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969, ja de kapitein voert het schip en is altijd eindverantwoordelijk voor schip en opvarenden.
Vandaar de uitspraak: een kapitein slaapt niet maar rust.
Art 436 van het wetboek van Koophandel, Tweede titel is er heel duidelijk in:
1. De kapitein voert het schip. De gehele bemanning is hem ondergeschikt. Hij oefent aan boord over alle opvarenden gezag.
2. Onder opvarenden worden in deze Titel verstaan allen, die zich aan boord bevinden, buiten de kapitein. Een kapitein heeft niet zomaar deze verantwoordelijk positie gekregen. Daar is een behoorlijk aantal jaren aan voorafgegaan voor hij deze rang bereikt. Vroeger ::)) eerst na minstens HBS de rangen halen. S3, S2, S1 met de aantekening kapiteinsbevoegdheid. Tussen het behalen van de rangen flink wat vaartijd halen. Soms was men elf maanden van huis. En dan maar genoeg vaarjaren maken en wachten tot er plaats was en men door de rederij aangewezen werd om als kapitein te kunnen varen.
Tegenwoordig naar de Zeevaartacademie (HBO of MBO-niveau) stagejaar varen, nog een jaar naar school en afstuderen als Marof (maritiem officier). Alleen met een Marofdiploma HBO kan men loods worden bij het loodwezen.
Ook dan is het na een flink aantal jaren afwachten of men ooit door de rederij als kapitein benoemd wordt.
Voor zonen van kapitein-eigenaren die met hun schepen zijn aangesloten bij bv Wagenborg, Amasus of varen bij Vroon /Terneuzen ligt de carrièrelijn gunstiger.
De gezagvoerder op een cruiseschip heeft al een jarenlange vaar-ervaring en, zeker tegenwoordig, gevaren in alle Marof-rangen zowel aan dek als in de machinekamer.
Vóór de tijden van de HBO-opleiding kon een wtk (werktuigkundige) niet de rang van kapitein behalen. HWTK (Hoofdwerktuigkundige) was het hoogst haalbare - ook een aanzienlijk hoge rang aan boord. Welk een groot onderdeel van de taak van een gezagvoerder aan boord van cruiseschepen is, is hier nog nergens genoemd. Vaak wordt het denigrerend bedoeld maar het is maar al te waar.
Hij dient contacten te maken en zich te onderhouden met de passagiers, hoewel deze grandeur van het beroep gezagvoerder langzamerhand verdwijnt. http://www.msccruises.nl/nl_nl/Cruiseschepen/Kapiteins-MSC-Cruises.aspx
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Art 436 van het wetboek van Koophandel, Tweede titel moet tegenwoordig zijn:
Art 436 van het wetboek van Koophandel, Derde titel
(de Tweede titel bevat alleen nog artikel 340).
http://wetten.overheid.nl/BWBR0028278/Tweedeboek/Derdetitel/Artikel437/geldigheidsdatum_19-10-2015
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Gesp, zo samen komen wij er wel uit en ruimen wij de eventuele misverstanden wel uit de weg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt allen:-)