heb je een vaarbewijs nodig voor een Amfibievoertuig?

Zag vanavond een oldtimer Amfibievoertuig auto op tv, heb je behalve je rijbewijs ook een vaarbewijs nodig?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Boten
2.4K

Het beste antwoord

Zodra je met de auto het water in gaat wordt je gezien als een vaartuig. Vanaf dat moment gelden de regels als voor een vaartuig. Het is zelfs zo dat je dan vanaf je 16e jaar in een motorboot mag varen die tot 20 km/u kan. Als je 18 of ouder bent kun je je vaarbewijs halen en mag je in een motorboot die harder kan dan 20 km/u. In de meeste binnenwateren, vooral de polders, mag je vaak niet harder dan 6 km/u varen. Boetes op het water zijn vaak flink hoger dan op de weg. 300 euro voor het niet hebben van een vaarbewijs en 60 euro voor het niet kunnen tonen (je moet je vaarbewijs altijd bij je hebben als je gaat varen met een snelle motorboot)

Let wel met vaarbewijs I mag je nog niet overal varen. Veel voorkomend is dat mensen met een snelle motorboot (zo wordt een boot genoemd die harder kan dan 20 km/u) op het IJsselmeer gaan varen. Echter heb je hier vaarbewijs II voor nodig.

Met een auto die onder de 15 meter lengte is mag je varen zonder vaarbewijs. De snelheid die zo'n auto kan halen ligt namelijk ver onder de 20km/u. Als de auto een lengte heeft van 7 meter of minder en niet harder kan dan 13km/u mag je er zelfs als 12 jarige in varen.

Niet vergeten weer van bestuurder te wisselen zodra je op het land komt ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee , zo lang hij niet langer dan 15 meter of harder (sneller) dan 20 km vaart . En niet buiten gaats ( op zee) gaat . :) voor verdere info raad pleeg anw water sport . Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is zelfs nog mooier, op zee gelden de vaarbewijsplichten niet als op de binnenwateren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja , en nee ? Vaak weer wel om de zee haven in en uit te varen , en bepaalde kanalen , en vr de haven van Vlissingen , en mogelijk in gang haven Rotterdam daarom vraag info ANWB watersport .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt maar dan begeef je je weer in de zogenoemde binnenwateren ;) Op zee varen hoef je geen vaarbewijs voor te hebben maar om vanaf het strand te starten wel. Als je bv een jetski zou willen huren mag je zonder vaarbewijs niet starten vanaf het strand. Wat ze dan doen is je een stukje de zee op varen en daar vanaf een ponton starten. Ik meen uit mijn hoofd dat je de eerste 100 meter wel een vaarbewijs nodig hebt en daarna niet meer.