Ik zoek een buitenboordmotor met 4PK tot 250 euro en moet ik een langstaart of kortstaar nemen?

Ik zoek een buitenboordmotor met 4PK, mijn budget is tot 250 euro. het liefst nog goedkoper. Ik heb een platte bodem onder mij roeibootje. het licht niet heel diep in het water. moet ik dan een kortstaart of een langstaart nemen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Boten
2K

Het beste antwoord

De keuze voor een langstaart of een kortstaart motor wordt bepaald door de bouw van de boot. Voor een roeibootje en de meeste toerbootjes is een kortstaart voldoende, maar als je bv een klein kruisertje hebt, is een langstaart beter. Verder is het niet gunstig om een langstaart te nemen waar een kortstaart voldoende is, omdat een langstaart dieper in het water steekt waardoor ten eerste de diepgang van je boot groter wordt, en ten tweede de weerstand in het water groter is, waardoor de snelheid af- en het benzineverbruik toe kan nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een kortstaart, dan kom je diep genoeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een langstaart kan in eigenlijk altijd. Nadeel van een langstaart is natuurlijk dat de motor dieper komt te liggen, waardoor je eerder de grond zou kunnen raken in ondiepe wateren.

Voordeel van een langstaart is weer dat bij het achteruit varen je meer contact blijft houden met het water. bij het achteruit varen kan de spiegel namelijk wat uit het water worden gelift.

Waar je vooral op moet letten is buitenboordmotor is dat de schroef het water goed kan 'aanzuigen', dat het water goed naar de staart kan stromen. Hangt er voornamelijk vanaf hoe de romp er uit ziet. Bij een platbodem zoals jij omschrijft is een kortstaart waarschijnlijk ook geschikt, maar een langstaart zeker.
12 jaar geleden
Naast de diepgang van je boot, ligt het eraan waar je gaat varen. In sloten zou ik een kortstaart nemen. Dan kun je meer plekken bereiken en heb je toch geen last van golven. Ga je ook op wat ruimer water dan heb je met een kortstaart de kans dat de schroef uit het water komt bij een hoge golf. Die kun je al hebben bij een voorbijvarende andere boot.

Dus:

niet diepliggende boot + ondiep water + klein water = kortstaart

Alle andere gevallen een langstaart.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De enige goede reden om een kort of langstaart te nemen is de bouw van de boot. De hoogte van de spiegel is hierbij van belang. De cavitatieplaat van de motor (platte deel boven de schroef) moet in het verlengde liggen van de onderkant van de boot. Dan heb je de juiste motor te pakken voor je boot. Het is waar dat je een langstaart kan gebruiken waar een kortstaart voldoet maar dat is niet gunstig voor de onderwaterweerstand. Een kortstaart op een hoge spiegel zetten zorgt ervoor dat de schroef het water niet goed onder de boot kan aanzuigen waardoor het rendament sterk daalt. De schroef kan dan zelfs boven water uitkomen. Vaak heb je dan ook te maken met onvoldoende koelwateraanzuiging waardoor je motor defect kan raken met alle dure gevolgen vandien.

kortstaart spiegelhoogte: 41 cm (ongeveer)
Langstaart spiegelhoogte: 51 cm (ongeveer)