de kilometerteller van de boot geeft geen snelheid meer aan,bedrading en zekering zijn oke' weet iemand wat het kan zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Boten
10.7K

Het beste antwoord

Waarschijnlijk is een een sneldheidsmeter met een Pitot (druk) buis achter de boot. Hoe harder je vaart hoe meer druk er wordt opgebouwd. Eigenlijk een stuwdrukmeter. Vanaf deze buis loopt er een slang naar je snelheidsmeter die eigenlijk de druk meet en dus snelheid. Ik zou even controleren of de slang of het gaatje waardoor hij meet niet verstopt zit. De snelheids meter kan je testen door even in het slangetje te blazen of er even een fietspomp op te zetten (op de luchtdruk aansluiting). De naald moet je dan zien bewegen.

Soms zit er ook nog een sensor tussen die de druk omzet in een electronisch signaal, dan loopt er dus geen buisje naar je meter toe maar dit kom je niet heel vaak tegen.

Als je een boot met buitenboordmotor hebt dan zit er in het staartstuk waarschijnlijk een klein gaatje van ongeveer 2mm onderin aan de voorkant. Hierachter zit de bovenbenoemde pitot. Als dit gaatje of de buis erachter verstopt zit doet hij ook niets.

Dus of een losse pitot of een die in je buitenboordmotor zit.

Als je een andere meter hebt moet je het even laten weten.

Overigens meet je hiermee alleen de snelheid ten opzichte van het water. Bij lage snelheden behoorlijk onnauwkeurig omdat stroming dan van grote invloed is. bij hogere snelheid nauwkeuriger. Als je meter stuk is dan kan het best wel eens prijzig zijn om deze te vernieuwen. Je kunt er dan voor kiezen om een goedkope GPS te kopen (tegenowwrdig al rond de 100 euro). Hiermee meet je de snelheid ten opzichte van het land.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Meestal een mossel ,vuiltje in het wieltje dat rond draai onder de boot ,of net waar dat (rad) zich bevind !succes . Of een doekje langs de transponder, onder de boot. Indien de snelheid via diepte meter gaat.