De meeste motorboten (sloepen) hebben een benzinemotor. Bestaan er ook elektrische motoren als serieus alternatief? Hebben jullie tips en modellen?

Toegevoegd na 28 seconden:
...En wat zijn de voor- en nadelen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Boten

Antwoorden (3)

Nee de vele accu's die dan nodig zijn zouden te veel gewicht met zich meebrengen. Tenzij je een fluisterbootje bedoeld, deze weet op een grote accu maar kan maar 5 km/h.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoek op google naar Aquawatt. Dat zijn electrische buitenboordmotoren van wel 15kw. Maar die zijn ook aardig prijzig!

Toegevoegd na 1 minuut:
Zie de link voor meer electrische buitenboordmotoren!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zijn dus de fluisterbootje motoren die ik bedoelde. Deze gaan maar 5 km/h.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, de parsun en aquawatt modellen gaan wel even wat sneller dan 5km/u !
ja ze hebben benzine en diesel motoren, kijk maar op info@gebroederstatje.nl ,daar maken ze de volta, of op info@ destilleboot.nl, dat zijn volledige elektrisch aangedreven sloepen.
de nadelen zijn de actieradius, en de oplaad tijd, bij benzine/dieselmotoren is het bijvullen en weer verder, de accu,s opladen vergt veel meer tijd, en het vervangen van de accu,s is een knap prijzige aangelegenheid.
de voordelen zijn, geen uitlaatgassen die je ruikt, je mag in gebieden varen waar het voor verbrandingsmotoren verboden is, het is geluidloos.
als je het eens wilt ervaren om een elektrische sloep te varen, dan kan je ze huren op de reeuwijkse, en de nieuwkoopse plassen bij verschillende verhuurders.