Wat kost het bij benadering om een boot van 6.3 m over een afstand van 60 km te varen met een 4-takt buitenboordmotor van 5 pk? Hoeveel l benzine?

Toegevoegd na 3 uur:
Het betreft een zeilboot uit polyester.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Boten
12K

Het beste antwoord

uitgaande van niet stroomende rivieren.
Zou je ongeveer 1 tot 2 liter per uur verstoken.
Ik vindt 5 pk voor een grote afstand eigenlijk wel weinig.
Ik zou er niet graag een grote rivier of kanaal met beroepsvaart mee opgaan.

Deze zullen je met behoorlijk snelheidsverschil paseren en daarbij krijg je alle zuiging en stroming van al deze oplopende boten te verwerken.

ik schat even ruw tussen de 10 en 15 liter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wat voor een boot? Welk gewicht? Hoe diep ligt de boot? Hoe breed is de boot?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt van allerlei factoren af zoals het gewicht en vorm van de boot, aantal mensen op de boot, afstelling van de motor en de stroming. Maar heel grofweg zal je deze afstand moeten kunnen halen met 3 a 5 liter benzine. Een 4takt benzinemotor is redelijk zuinig en met een constante belasting van de motor over 60km (dus niet steeds stoppen, motor weer aan en verder) kom ik aan de inschatting hierboven.
13 jaar geleden
Wat weegt de boot? Of eigenlijk, hoeveel waterverplaatsing heeft de boot? Een beetje zeilboot is al snel 6m, maar weegt nauwelijks wat en zal met 5pk en niet op topsnelheid een geschatte 6 liter verbruiken. Heb je daarentegen een stalen kajuit van 8 ton, dan zal je een stuk meer benzine verbruiken (geschatte 10-15 liter).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je deze vraag stelt omdat je niet zonder brandstof wil komen te zitten. 4 takt motoren zijn zuinig en 5pk verbruikt niet zoveel. Laten we alles ruim nemen:

Ik denk 1-2 liter per uur.
60 km, daar ga je al snel een uur of 8 over doen
Dat is dus 16 liter. Wat ik dan zou doen? Vul de tank en neem een jerrycan van 20 liter mee (of 2 van 10), dan zit je altijd goed. Benzine bederft niet. Een 20 liter jerrycan is altijd handig en kost 17 euro (http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=811515)

Tip: Koop ook een trechter.