hoeveel km/h kan een rubberboot van 39kg met een 5 pk buitenboordmotor er achter?

omdat ik ben 14 heb veel ervaring met (motor)boten maar je mag vanaf je 18e pas een vaar bewijs dus kan deze combinatie sneller dan 20 km/h?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Boten
23.4K

Antwoorden (3)

Dat ligt helemaal aan het soort rubberboot, wat voor bodem, wat voor schroef, hoeveel wegen de personen in de boot etc..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij aluminium bodem 3 blads schroef 1 persoon +-60 kilo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook in 3 blads schroeven zit verschil. Maar het zal er om hangen als de boot makkelijk in plane komt zul je de 20 km/h net halen anders net niet.
Misschien kan de fabrikant van de rubberboot je wel gegevens verstrekken over de te behalen snelheden.
Zo niet dan zul je om er achter te komen gaan varen en GPS meenemen dan weet je het meteen.
Als je boven de 20 km/h uit komt ( vaak als de boot in plane is ) heb je een vaarbewijs nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou mijn niet verbazen als ie het haalt. Ik heb een rubberboot van 2,30m. die zal ook een kilo of 40 zijn. Ik heb geen vaste bodem maar houten panelen. Mijn motor is 3,3 pk en als ik alleen vaar kan dat bij vlak water best hard gaan. Ik denk dat ik de 20 niet haal. Echter met 5pk denk ik dat ik dat wel zou halen. Als je zelf lichter bent dan ik (niet zo moeilijk) en de bodem is vast dan ga je het zeker halen.

De regels:

Onder de 12 jaar is het verboden om een gemotoriseerd schip te besturen. Het is wel toegestaan om met een vaartuig van maximaal 7 meter lengte te zeilen, kanoën, roeien of te waterfietsen.

In het Binnenvaartpolitiereglement (BPR) gebied, dat op bijna alle Nederlandse wateren geldt, mag vanaf 12 jaar met een open boot van maximaal 7 meter lengte gevaren worden die vol gas niet harder dan 13 km per uur kan. Dat is bijvoorbeeld een rubberboot met maximaal 3 pk.

In het Rijnvaartpolitiereglement (RPR) gebied, zoals op de Boven - Rijn, Waal, Pannerdensch Kanaal, Neder - Rijn zijn ze strenger. Hier mag pas vanaf 16 jaar met een open boot tot 7 meter, die niet harder kan dan 13 km/uur, gevaren worden.

Indien in het bezit van het vaarbewijs mag vanaf 18 jaar met een snelle motorboot gevaren worden die vol gas harder dan 20 km/uur kan.