Weet iemand aan welke voorwaarden je (boot) moet voldoen om op rode dieselolie te mogen varen?

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik heb wel eens gehoord dat je met een historisch bedrijfsvaartuig op rode dieselolie mag varen, ook wanneer je deze boot nu niet meer als bedrijfsvaartuig gebruikt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Boten
3.4K

Het beste antwoord

Moet toegeven dat het een beetje onduidelijk is wanneer je deze wel of niet mag gebruiken.

Rode diesel is bedoeld om bepaalde bedrijfstakken een belastingvoordeel te geven. Het enige verschil tussen rode en witte diesel is de hoogte in accijnzen. Rode diesel is gewoon een stuk goedkoper omdat hier minder belasting op geheven wordt.
(Daarnaast mag de scheepvaart nog tot 1 januari 2011 gasolie gebruiken met maximaal 0,03% zwavel. Na 1 januari 2011 moet deze rode gasolie ook zwavelvrij zijn en aan de EN590 norm voldoen. Alleen de internationale scheepvaart mag nog de MDO (marine diesel oil) gebruiken met maximaal 1% zwavel. Maar dit even terzijde).

Bij rode diesel is het dus geen zaak van leeftijd van het voertuig maar van van accijnzen. Je ontduikt de belastingen als je rode diesel niet bedrijfsmatig gebruikt voor die machines die de ontheffing hebben.

Het komt er in de praktijk hier op neer dat je als particulier eigenlijk geen rode diesel mag gebruiken. Maar in veel oldtimers wordt dit wel gedaan omdat de controle hierop zeer gering is. Ga je de grens over en wordt je gecontroleerd dan kan het wel eens een heel duur grapje worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je moet beroepsvaart zijn.

Als particulier mag je gewoon niet op rode diesel varen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de HISWA :
"Hybride varen op rode diesel is voortaan toegestaan. Watersporters met een hybride pleziervaartuig - een boot die op elektra én op een brandstof wordt aangedreven - kunnen profiteren van de goedkope rode dieselolie.
Voor de aandrijving van pleziervaartuigen is de hoogbelaste, witte dieselolie verplicht. De verkoop en het gebruik van laagbelaste rode dieselolie voor voortstuwing van pleziervaartuigen is verboden. Voor hybride varen, dat sterk in opmars is, wordt nu echter een uitzondering gemaakt. Rode dieselolie mag niet worden verbruikt door de hoofdmotor, maar wel voor verwarming en het opwekken van elektriciteit. Het maakt niet uit waar deze opgewekte elektriciteit voor wordt gebruikt. Als dat voor een elektromotor is die de schroefas aandrijft, is dat toegestaan"......